N266 - N275 Nederweert


De gemeente Nederweert en de Provincie Limburg werken onder het motto 'Samen groots, samen verbinden!' samen aan het verbeteren van de verbinding N266 - N275. Dit doen we om de regionale bereikbaarheid, leefbaarheid en de verkeersveiligheid te verbeteren. Hierbij spelen we tegelijkertijd in op de gewenste ontwikkelingen in de kern Nederweert en het Leisure-gebied langs de Randweg West en de aanleg van de hoogwaardige fietsroute Weert-Nederweert.

Aanpakken knelpunten

In 2020 hebben Provinciale Staten en de gemeenteraad van Nederweert besloten om de knelpunten op het wegennet rondom Nederweert aan te pakken en hiervoor budget te reserveren. De aanpak bevat het uitvoeren van vijf deelprojecten (9 projectonderdelen):

Aansluiting N275 – A2

  1. uitbreiden bestaande op- en afritten A2

Rotonde Leisuregebied Randweg West

  1. nieuwe rotonde Randweg West met twee parallelwegen naar KFC/ McDonalds

Fiets- en voetgangersverbindingen N275

  1. opheffen van fiets- en voetgangersoversteek over N275 bij McDonalds
  2. nieuwe fiets- en voetgangersbrug over N275 nabij tankstation Total
  3. opheffen van fietsoversteek N275 – Lindenstraat
  4. een fiets- en voetgangerstunnel onder N275 nabij Randwegbrug

Fiets- en voetgangersverbinding N266 – Zuid Willemsvaart

  1. een fiets- en voetgangersbrug over kanaal Zuid-Willemsvaart
  2. oversteek over N266 ter hoogte van de Schoolstraat

Rotonde N275 – Nederweert Eind

  1. aanpassen van de rotonde van de N275 bij Eind

Stand van zaken

De planvoorbereiding (ook wel de planvormingsfase genoemd) is gestart in het voorjaar van 2022 en bestaat uit drie deelfasen:

  • Ontwerpfase: verdere uitwerking en detaillering van het definitief schetsontwerp uit de haalbaarheidsfase, het uitvoeren van aanvullend onderzoek, het opstarten van ruimtelijke procedures en het aankopen van eigendommen.
  • Contractfase: het opstellen van contracten voor de uitvoering van de werkzaamheden.
  • Aanbestedingsfase: het aanbesteden en in opdracht geven van de uitvoering van werkzaamheden.

Het projectteam van de Provincie Limburg en de gemeente Nederweert heeft van april tot oktober 2022 een traject doorlopen om een contract af te sluiten met een ingenieursbureau voor de planvoorbereiding van het project. Ondertussen zijn ook extra verkeerskundige onderzoeken gedaan en waren er gesprekken met belanghebbenden.

Meer inzicht in de kosten

In 2023 heeft het ingenieursbureau alle (schets)ontwerpen van de diverse projectonderdelen verder uitgewerkt en heeft aanvullend onderzoek plaatsgevonden. Ook zijn er nieuwe randvoorwaarden/eisen aangedragen door belangrijke stakeholders, zoals Rijkswaterstaat en de nutsbedrijven. Deze zijn verwerkt in het ontwerp. Tot slot zijn er onderhandelingen gevoerd met grondeigenaren. Inmiddels zijn de ontwerpen grotendeels gereed voor uitvoering. Doordat er bij de verdere uitwerking van de (schets)ontwerpen meer en meer details bekend werden, kon er uiteindelijk een betere kostenraming gemaakt worden. Daaruit bleek dat de totale kosten, mede door de enorme inflatie van de afgelopen jaren, flink zijn gestegen.

Fiets-/voetgangersbruggen fors duurder

Met name de twee beoogde fiets-/voetgangersbruggen binnen het project blijken fors duurder te zijn. Het gaat om een fiets-/voetgangersbrug over de N275 ter hoogte van het Total-tankstation (projectonderdeel 4) en de fiets-/voetgangersbrug over de Zuid-Willemsvaart tussen Budschop en de Schoolstraat in Nederweert (projectonderdeel 7). De kosten voor deze twee bruggen samen werden in 2020 nog geschat op ongeveer € 6 miljoen, maar worden inmiddels geschat tussen ongeveer € 14 miljoen en € 17 miljoen.

Maatregelen om de verkeersveiligheid en doorstroming te vergroten

Zoals op bovenstaand kaartje is te zien, bestaat het project onder andere uit een verdubbeling van de op- en afritten van de A2 (projectonderdeel 1), de aanleg van de rotonde op de Randweg West (projectonderdeel 2) en een fietstunnel nabij de Randwegbrug (projectonderdeel 6). Door die tunnel hoeven fietsers in de toekomst niet meer bij de Lindenstraat over te steken (projectonderdeel 5). Het aanpassen van de rotonde Eind (projectonderdeel 9) maakt ook deel uit van het project. Hiermee nemen Provincie en gemeente belangrijke maatregelen om de doorstroming en de veiligheid voor zowel gemotoriseerd als langzaam verkeer te vergroten. Aanvullend wordt een extra rechtsaffer naar de Pannenweg ter hoogte van de Staterweg aangelegd en wordt de linksaffer op de N275 komend uit de richting Weert naar de Randweg West verlengd. Ook hiermee wordt invulling gegeven aan de projectdoelstellingen; het verbeteren van de bereikbaarheid, de leefbaarheid en de verkeersveiligheid.

Bestuurlijke keuzes

Als gevolg van de gestegen kosten zou het uitvoeren van alle negen projectonderdelen hoe dan ook zorgen voor een forse overschrijding van het beschikbare budget. Daarom moest het bestuur van de Provincie en de gemeente Nederweert keuzes maken. Omdat met name de kosten van beide fietsbruggen fors zijn toegenomen (terwijl deze in verhouding minder bijdragen aan het behalen van de doelstellingen van het project), is besloten de aanleg van beide bruggen te schrappen. Ter compensatie verbeteren we de fietsoversteek van de N275 nabij McDonalds en het fietspad langs de N266 (tussen Brug 15 en de nieuwe fietstunnel onder de N275 door). Hiervoor hebben zowel de gemeente als de Provincie ieder € 750.000 bovenop het projectkrediet beschikbaar gesteld.

Verder onderzoekt de gemeente Nederweert hoe de oversteek van de N266 bij Brug 15 verbeterd (veiliger) kan worden. De gemeenteraad stelt hiervoor € 1 miljoen beschikbaar. Dit onderzoek en mogelijke maatregelen maken geen onderdeel uit van het project N266-N275 Nederweert.

In de toekomst mogelijk toch fiets-/voetgangersbrug N275

Hoewel er een streep is gegaan door de aanleg van de beide bruggen, wordt in de toekomst mogelijk alsnog een fiets-/voetgangersbrug over de N275 aangelegd. Nadat de Hoogwaardige Fietsroute Weert-Nederweert en de fietstunnel onder de (N275) klaar zijn, wordt het fietsverkeer in de omgeving drie jaar lang gemonitord. Hiermee kan de eventuele nut en noodzaak van een dergelijke fietsbrug beter bepaald worden. De Provincie weegt vervolgens samen met de gemeente opnieuw af of de aanleg van een fiets-/voetgangersbrug op dit punt noodzakelijk is.

Nieuwe overzichtskaart

Al deze wijzigingen hebben ertoe geleid dat de bovenstaande overzichtskaart niet meer actueel is. Het deelproject ‘Fiets- en voetgangersverbinding N266 – Zuid Willemsvaart’ (projectonderdelen 7&8) is immers geschrapt en ook het deelproject ‘Fiets- en voetgangersverbindingen N275’ (projectonderdelen 3 t/m 6) ziet er nu anders uit. Daarom is er een nieuwe overzichtskaart opgesteld. Deze ziet er als volgt uit:

Deelproject A: Aansluiting N275 – A2

Uitbreiden bestaande op- en afritten A2

Deelproject B: Rotonde Randweg West

Nieuwe rotonde Randweg West met twee parallelwegen naar KFC/ McDonalds

Deelproject C: Fiets- en voetgangersverbindingen N275

C1: een fiets- en voetgangerstunnel onder de N275 nabij de Randwegbrug
C2: verbeteren van de fietsoversteek op de N275 – Randweg West bij McDonalds
C3: aanpassen van de (fiets)infrastructuur op het kruispunt N275 – Staterweg – Lindenstraat
C4: verbeteren van het fietspad langs de N266 tussen de tunnel en Brug 15

Deelproject E: Rotonde N275 – Nederweert Eind

Reconstructie van de rotonde N275 bij Eind

Overzichtskaart N266-N275 Nederweert

Planning

Afsluiten realisatieovereenkomst

De gemeente en Provincie leggen concrete afspraken over de uitvoering van het project vast in een zogenaamde realisatieovereenkomst (ROK). Daarna kan daadwerkelijk gestart worden met de realisatie van de diverse deelprojecten. Het project gaat daarmee een nieuwe fase in: de realisatiefase.

Start uitvoering deelprojecten

De diverse projectonderdelen kennen een eigen planning en worden niet gelijktijdig uitgevoerd. Volgens de huidige planning vindt de aanleg van de extra rijstroken op de op- en afritten A2-N275 (deelproject A) als eerste plaats in het voorjaar van 2025. De overige deelprojecten volgen later in 2025 en 2026. Daarbij zijn er nog enkele onzekerheden zoals grondverwerving, planologische procedures en lange(re) doorlooptijden bij het verleggen van kabels en leidingen. Deze kunnen van invloed zijn op de planning van de diverse deelprojecten. Houd deze website in de gaten voor de meest actuele informatie omtrent de planning van de diverse deelprojecten.

Vervanging verkeerslichten N275

Ondertussen zijn de verkeerslichten op de N275 tussen de aansluiting met de A2 en de N266 hard aan vervanging toe. Hoewel de vervanging geen onderdeel uitmaakt van het project, is er een groot raakvlak tussen beide. Zo leidt de aanleg van extra toe- en afritten bij de A2 bijvoorbeeld tot een aanpassing van de verkeerslichten, die dus aan vervanging toe zijn. Op deze manier maken we ‘werk met werk’.

Vooruitlopend op het vervangen van de verkeerslichten op de N275 is de regelinstallatie (het zogenaamde brein van de verkeerslichten) van de verkeerslichten op het knooppunt A2-N275 al vervangen. Daarbij is rekening gehouden met de toekomstige uitbreiding van de toe- en afritten. De volledige vervanging vindt gelijktijdig plaats met de aanleg van de extra toe- en afritten in het voorjaar van 2025.

Een nieuwe regelinstallatie dient in het begin af- en bijgesteld te worden. Weggebruikers moeten daardoor soms wat langer dan gebruikelijk wachten bij het verkeerslicht. Dit wordt op termijn beter. De grootste verbetering voor de doorstroming rondom het knooppunt A2 - N275 is uiteindelijk de uitbreiding van de toe- en afritten.

Betrokken partijen

Opdrachtgevers: Provincie Limburg en gemeente Nederweert
Bestuurlijke partners: Rijkswaterstaat, gemeente Weert