N266 - N275 Nederweert


De gemeente Nederweert en de Provincie Limburg werken onder het motto 'Samen groots, samen verbinden!' samen aan het verbeteren van de verbinding N266 - N275. Dit doen we om de regionale bereikbaarheid, leefbaarheid en de verkeersveiligheid te verbeteren. Hierbij spelen we tegelijkertijd in op de gewenste ontwikkelingen in de kern Nederweert en het Leisure gebied langs de Randweg West en de aanleg van de hoogwaardige fietsroute Weert-Nederweert.

Aanpakken knelpunten

In 2020 hebben Provinciale Staten en de gemeenteraad van Nederweert besloten om de knelpunten op het wegennet rondom Nederweert aan te pakken en hiervoor budget te reserveren. De aanpak bevat het uitvoeren van vijf deelprojecten (9 projectonderdelen):

Aansluiting N275 – A2

1. aanleg van extra op- en afritten A2

Rotonde Leisuregebied Randweg West

2. nieuwe rotonde Randweg West met twee parallelwegen naar KFC/ McDonalds

Fiets- en voetgangersverbindingen N275

3. opheffen van fiets- en voetgangersoversteek over N275 bij Mc Donalds
4. nieuwe fiets- en voetgangersbrug over N275 nabij tankstation Total
5. opheffen van fietsoversteek N275 – Lindenstraat
6. een fiets- en voetgangerstunnel onder N275 nabij Randwegbrug

Fiets- en voetgangersverbinding N266 – Zuid Willemsvaart

7. een fiets- en voetgangersbrug over kanaal Zuid-Willemsvaart
8. oversteek over N266 ter hoogte van de Schoolstraat

Rotonde N275 – Nederweert Eind

9. aanpassen van de rotonde van de N275 bij Eind

Stand van zaken

De planvoorbereiding (ook wel de planvormingsfase genoemd) is gestart in het voorjaar van 2022 en bestaat uit drie deelfasen:

  • Ontwerpfase: verdere uitwerking en detaillering van het definitief schetsontwerp uit de haalbaarheidsfase, het uitvoeren van aanvullend onderzoek, het opstarten van ruimtelijke procedures en het aankopen van eigendommen.
  • Contractfase: het opstellen van contracten voor de uitvoering van de werkzaamheden.
  • Aanbestedingsfase: het aanbesteden en in opdracht geven van de uitvoering van werkzaamheden.

Het projectteam van de Provincie Limburg en de gemeente Nederweert heeft van april tot oktober 2022 een intensief traject doorlopen om een contract af te sluiten met een ingenieursbureau voor de planvoorbereiding van het project. Ondertussen zijn tevens extra verkeerskundige onderzoeken gedaan en waren er nog gesprekken met belanghebbenden.

Meer inzicht in de kosten

In 2023 heeft het ingenieursbureau alle (schets)ontwerpen van de diverse projectonderdelen verder uitgewerkt en heeft aanvullend onderzoek plaats gevonden. Ook zijn er nieuwe randvoorwaarden/eisen aangedragen door belangrijke stakeholders zoals Rijkswaterstaat en de nutsbedrijven. Deze zijn verwerkt in het ontwerp. Tot slot zijn er onderhandelingen gevoerd met grondeigenaren. Inmiddels zijn de ontwerpen grotendeels gereed voor uitvoering. Doordat er bij de verdere uitwerking van de (schets)ontwerpen meer en meer details bekend werden, kon er een betere kostenraming gemaakt worden. Het blijkt dat de totale kosten, mede door de enorme inflatie van de afgelopen jaren, flink zijn gestegen. Het voor het project beschikbare budget is niet meer voldoende om alle projectonderdelen uit te voeren. Daarom dient het bestuur van de Provincie en de gemeente Nederweert een aantal keuzes te maken.

Alle projectonderdelen uitvoeren niet haalbaar binnen budget

Zoals op bovenstaand kaartje is te zien, bestaat het project o.a. uit een verdubbeling van de op- en afritten van de A2 (projectonderdeel 1), de aanleg van de rotonde op de Randweg West (projectonderdeel 2) en een fietstunnel nabij de Randwegbrug (projectonderdeel 6). Door die tunnel hoeven fietsers in de toekomst niet meer bij de Lindenstraat over te steken (projectonderdeel 5). Het aanpassen van de rotonde Eind (projectonderdeel 9) maakt ook deel uit van het project. Het bestuur van de Provincie en de gemeente Nederweert vinden de uitvoering van deze projectonderdelen cruciaal. Aanvullend wordt een extra rechtsaffer naar de Pannenweg ter hoogte van de Staterweg aangelegd en wordt de linksaffer op de N275 komend uit de richting Weert naar de Randweg West verlengd. Ook wordt in het kader van de aanleg van de Hoogwaardige Fietsroute Weert-Nederweert het fietspad langs de N266 tussen de nieuwe tunnel en Brug 15 aangepast. Hiermee wordt invulling gegeven aan de projectdoelstellingen; het verbeteren van de bereikbaarheid, de leefbaarheid en de verkeersveiligheid.

Fiets/voetgangersbruggen fors duurder

De twee beoogde fiets-/voetgangersbruggen binnen het project blijken fors duurder te zijn. Het gaat om een fiets-/voetgangersbrug over de N275 ter hoogte van het Total tankstation (projectonderdeel 4). De kosten werden in 2020 nog geschat op € 3,5 miljoen en worden nu geschat tussen de € 8,2 en € 9,9 miljoen. De andere brug is een fiets-/voetgangersbrug over de Zuid-Willemsvaart tussen Budschop en de Schoolstraat in Nederweert (projectonderdelen 7 & 8). Deze werd in 2020 nog geschat op € 3,6 miljoen en wordt nu geschat op een bedrag tussen de € 6,1 en € 7,3 miljoen. Belangrijkste oorzaak van deze stijgingen is de hoge inflatie. Deze twee bruggen dragen weliswaar bij aan het behalen van de projectdoelstellingen, maar minder dan de andere projectonderdelen. De hoge kosten staan daarmee niet in verhouding tot het voldoen aan de doelstellingen van het project. Als ervoor wordt gekozen deze bruggen aan te leggen, leidt dit tot een flink financieel tekort voor provincie en gemeente.

Bestuurlijke keuzes

Gedeputeerde Staten van de provincie en de gemeenteraad van Nederweert dienen keuzes te maken. Als beide bestuursorganen ervoor kiezen geen extra geld beschikbaar te stellen voor het project dan is de meest voor de hand liggende keuze om de verdere uitwerking van het ontwerp en de aanleg van fiets-/voetgangersbruggen (projectonderdelen 4, 7 en 8) niet door te laten gaan. Daarmee vervalt het opheffen van de fiets- en voetgangersoversteek over N275 bij McDonalds (projectonderdeel 3). De gemeenteraad van Nederweert zal hierover een besluit nemen op 23 april as. Ook wordt de gemeenteraad dan voorgesteld om voor de wel uit te voeren projectonderdelen (no. 1, 2, 5, 6 en 9) de planologische procedures op te starten. De kosten voor deze projectonderdelen, betalen de gemeente en de Provincie samen.

Planning

De diverse projectonderdelen binnen het project worden niet gelijktijdig uitgevoerd en hebben dus ieder een eigen planning. Volgens de huidige planningen wordt de aanleg van de extra op- en afritten A2-N275 (projectonderdeel 1) als eerste uitgevoerd in het voorjaar van 2025. Ook de uitvoering van de reconstructie rotonde N275-Eind (projectonderdeel 9) is voorzien in het voorjaar van 2025. De overige projectonderdelen volgen later in 2025 en 2026. Daarbij zijn er nog enkele onzekerheden zoals grondverwerving, planologische procedures en lange doorlooptijden bij het verleggen van kabels en leidingen die van invloed kunnen zijn op de planning van de diverse projectonderdelen. Hou deze website in de gaten voor de meest actuele informatie omtrent de planning van het project.

Vervanging verkeerslichten N275

De verkeerslichten op de N275 tussen de aansluiting met de A2 en de N266 zijn aan vervanging toe. En hoewel de vervanging van deze verkeerslichten geen onderdeel uitmaken van het project, is er wel een groot raakvlak tussen beide. Zo leidt de aanleg van extra toe- en afritten bij de A2 bijvoorbeeld tot een aanpassing van de verkeerslichten, die dus tevens aan vervanging toe zijn. Op deze manier maken we ‘werk met werk’.

Vooruitlopend op het vervangen van de verkeerslichten op de N275 is recentelijk de regelinstallatie (het zgn. brein van de verkeerslichten) van de verkeerslichten op het knooppunt A2-N275 vervangen. Dit is gedaan omdat het niet verantwoord was om te wachten op de volledige vervanging van de verkeerslichten.De aanleg daarvan vindt gelijktijdig plaats met de aanleg van de extra toe- en afritten in het voorjaar van 2025. Uiteraard is wel al rekening gehouden met de aanstaande vervanging van de verkeerslichten zelf en de uitbreiding van de toe- en afritten.

Een nieuwe regelinstallatie dient in het begin af- en bijgesteld te worden. Dit kan gepaard gaan met overlast voor de weggebruiker die soms wat langer dan gebruikelijk moet wachten bij het verkeerslicht. Dit is normaal en zal op termijn verbeteren. De grootste verbetering m.b.t. de doorstroming is uiteindelijk de uitbreiding van de toe- en afritten op dit punt.

Betrokken partijen

Opdrachtgevers: Provincie Limburg en gemeente Nederweert
Bestuurlijke partners: Rijkswaterstaat, gemeente Weert


Contact

Voor vragen en/of opmerkingen kunt u gebruik maken van het reactieformulier.
U kunt ook een e-mail sturen naar N266-N275Nederweert@prvlimburg.nl.

Nieuwsbrief N266 - N275

Regelmatig wordt per mail een nieuwsbrief verstuurd. In deze nieuwsbrief komen onder andere de stand van zaken aan bod alsmede informatie over de uitgevoerde onderzoeken. Heeft u interesse in de nieuwsbrief, dan kunt u zich hiervoor aanmelden.