Over de organisatie


Verplichte taken Provincie

Een Provincie heeft een aantal kerntaken. Dat zijn taken die we volgens de wet moeten doen. Hieraan werkt de Provincie natuurlijk niet alleen. We doen veel samen met gemeenten, de Rijksoverheid, bedrijven, onderwijsinstellingen en andere organisaties.

Gouvernement

Het Gouvernement aan de Maas, het Limburgse provinciehuis, is gebouwd in de periode maart 1983 tot oktober 1985. Het ligt aan de Maas in Maastricht, voor een deel zelfs op een eiland in de Maas. Bekijk hier ook een virtuele rondleiding door het Gouvernement.

Rondleidingen

Wilt u het Gouvernement aan de Maas van binnen bekijken en weten waarmee de Provincie zich bezighoudt? U kunt op afspraak een gratis rondleiding krijgen als u met een groep van minimaal 15 en maximaal 50 personen komt.

Organisatiestructuur

Bij de Provincie Limburg werken ruim 900 ambtenaren. Zij ondersteunen Gedeputeerde Staten. De provinciesecretaris/ algemeen directeur is het hoofd van de organisatie. Hij heeft de leiding over de ambtenaren en vormt de verbinding tussen GS en de ambtenaren.

Inkoop en aanbesteding

Levert u goederen of diensten aan de Provincie Limburg, dan gelden voor u als leverancier onze algemene inkoopvoorwaarden. Hier leest u ook meer over de aanmeldprocedure via Mercell voor de virtuele marktplaats op het gebied van tijdelijke inhuur en detachering (Dynamisch aankoopsysteem) en de klachtenregeling bij aanbesteding.

Toezicht en handhaving

Het houden van toezicht op de naleving van regels en wetten op het gebied van milieu, water, bodem en natuur draagt ertoe bij dat de provincie Limburg een aangename omgeving is om te wonen, werken, ondernemen en recreëren.