N266 - N275 Nederweert


De gemeente Nederweert en de Provincie Limburg werken onder het motto 'Samen groots, samen verbinden!' aan het verbeteren van de verbinding N266 - N275. Dit doen we om de regionale bereikbaarheid, leefbaarheid en de verkeersveiligheid te verbeteren. Hierbij spelen we tegelijkertijd in op de gewenste ontwikkelingen in de kern Nederweert en het Leisure-gebied langs de Randweg West en de aanleg van de hoogwaardige fietsverbinding Weert-Nederweert.

Overzicht deelprojecten

Kaart N266-N275 Nederweert met deelprojecten

Toelichting op afbeelding 'Overzicht deelprojecten'

  • Deelproject A: Aansluiting N275 - A2: Capaciteitsuitbreiding aansluiting N275-A2

  • Deelproject B: Rotonde Randweg West: Aanleggen rotonde voor de onsIuiting van de leisuregebieden en sportpark De Bengele

  • Deelproject C: Fiets- en voetgangersverbindingen N275

    C1: Aanleggen van een fietstunnel onder de N275
    C2: Verbeteren van de fietsoversteek op het kruispunt N275 - Randweg West
    C3: Aanpassen van de fietsinfrastructuur op het kruispunt N275 - Staterweg - Lindenstraat
    C4: Verbeteren van het fietspad langs de N266

  • Deelproject E: Rotonde N275 - Eind: Reconstructie rotonde N275 - Eind - Hoofdstraat

  • Hoogwaardige fietsverbinding

Stand van zaken

Afsluiten realisatieovereenkomst

De gemeente en Provincie hebben concrete afspraken over de uitvoering van het project vastgelegd in een zogenaamde realisatieovereenkomst. Deze is in juli 2024 ondertekend. Daarmee kan de realisatie van de deelprojecten daadwerkelijk starten.

Start realisatiefase

Met de aanbesteding van het eerste deelproject, ‘Deelproject A - Aansluiting N275 - A2’ eind 2024 is de realisatiefase dan ook daadwerkelijk gestart. Dit deelproject verbetert de aansluiting van Rijksweg A2 op de N275 en lost een belangrijk doorstromingsknelpunt op. Midden 2025 gaat de spreekwoordelijke schop voor dit werk de grond in. Meer informatie is terug te vinden onder het kopje ‘Deelproject A: Aansluiting N275 – A2’ hieronder.

Wat voorafging

Onder het kopje “Aanvullende informatie” aan de rechterzijde van deze pagina vindt u alle informatie over vorige fases van dit project terug.

Klap uit voor meer informatie over de deelprojecten

Deelproject A: Aansluiting N275-A2 (gereed)

Links de bestaande situatie, rechts de nieuwe situatie

Tijdens de spits komt het geregeld voor dat er lange wachtrijen ontstaan op de N275 in de richting van de A2. Ook op de afritten van de A2 nabij de N275 Weert / Nederweert zijn de wachtrijen in de spits soms lang, met gevaarlijke situaties door terugslag van verkeer op de A2 als gevolg.

Om die reden worden de afritten komende vanuit het zuiden (Maastricht) en het noorden (Eindhoven) en de toerit richting het zuiden (Maastricht) uitgebreid met een extra rijstrook. Ook op de N275 wordt een extra rijstrook aangelegd voor verkeer richting de A2 (toerit naar Maastricht). Door de aanleg van deze extra rijstroken ontstaat er meer opstelruimte voor wachtende voertuigen en wordt ook de afwikkelcapaciteit op de kruispunten van de toe- en afritten van de A2 met de N275 vergroot.

Planning

Op 12 maart 2025 heeft de firma Gebroeders van der Lee uit Echt opdracht gekregen om de beoogde werkzaamheden uit te voeren. De uitvoering start 8 september 2025 en is 3 oktober 2025 gereed.

Actualiteiten

De uitbreiding van de toe- en afritten van de A2 met de N275 is succesvol afgerond. Op vrijdag 3 oktober vonden de laatste werkzaamheden plaats en is de laatste veiligheidscheck bij afrit 39 gedaan.

De linksaf rijstrook op de N275 richting de toerit naar Maastricht is verbreed van één naar twee rijstroken. Ook de toerit richting Maastricht zelf is verdubbeld naar twee rijstroken. Afrit 39 van de A2, komende vanaf Maastricht naar Nederweert, is verbreed en kreeg een extra rechtsaf rijstrook. En de noordelijke afrit vanaf Eindhoven naar Nederweert en Weert kreeg een extra linksaf rijstrook erbij. Deze aanpassingen zorgen ervoor dat het verkeer beter doorstroomt.

De linksaf rijstrook op de N275 richting de Randweg-West is verlengd en de verkeerslichten, openbare verlichting en bewegwijzering zijn gemoderniseerd.

De fietsoversteek op het kruispunt Randweg-West en de N275 is gelijktijdig verbeterd, waardoor fietsers veiliger kunnen oversteken.

Het aanpassen van de toe- en afritten maakt deel uit van het grotere project N266-N275 Nederweert. Hierin werken de gemeente Nederweert en de Provincie Limburg nauw samen aan het verbeteren van de regionale bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid.

Door de aanleg van extra rijstroken bij de aansluiting van de A2-N275 zijn de verkeerslichten op de aansluiting vervangen. Deze worden aan het einde van de werkzaamheden opnieuw ingeregeld. Vanaf vrijdag 3 oktober om 20.00 uur zijn alle nieuwe rijstroken open. Let op: mogelijk werken de verkeerslichten anders dan u gewend was.

Het fietspad langs de N275 tussen Nederweert-Weert blijft in verband met werkzaamheden nog dicht tot 20 oktober 2025. De huidige omleiding blijft tot dat moment van kracht.

Communicatie tijdens de realisatiefase

De manier waarop we tijdens de uitvoering communiceren - bijvoorbeeld over de voortgang van het werk, informatie over afzettingen en omleidingen, en faseringen van het werk - geven we op een later moment aan op deze pagina. Dat geldt ook voor de contactgegevens van ons projectteam en de aannemer van het werk (Gebroeders van der Lee).

Overige bijzonderheden

Alle werkzaamheden over Deelproject A zijn terug te vinden in de BouwApp. Raadpleeg de BouwApp online of scan de QR-code om de app op de telefoon te downloaden.

Deelproject B: Rotonde Randweg West (in voorbereiding)

Links de bestaande situatie, rechts de nieuwe situatie waar de rotonde is toegevoegd

De bedrijven in het Leisure-gebied hebben momenteel een directe aansluiting op de Randweg West. Dit zorgt op piekmomenten voor opstoppingen, zowel binnen het gebied als op de Randweg West zelf en de kruising met de N275. Deze drukte ontstaat door het in- en uitvoegend verkeer van en naar de verschillende bedrijven.

Om de verkeerssituatie te verbeteren, leggen we twee parallelwegen aan: één aan de oostzijde en één aan de westzijde van de Randweg West. Deze wegen zorgen ervoor dat het bestemmingsverkeer gescheiden wordt van het doorgaande verkeer. De parallelwegen worden via een nieuwe rotonde aangesloten op de Randweg West. Ook de fietsers maken in de nieuwe situatie gebruik van de nieuw aan te leggen parallelwegen.

Planning

De aanbesteding van het werk is begin 2027 voorzien, waarna de uitvoering medio 2027 kan starten. De werkzaamheden zijn dan voor de winter van 2027 klaar, onder voorbehoud van de nog te doorlopen ruimtelijke procedure en de nog te verwerven gronden.

Actualiteiten

Op dit moment zijn de voorbereidingen van het werk in volle gang. Het definitief ontwerp is gereed en het contract voor de uitvoering van het werk wordt opgesteld. Ook is de ruimtelijke procedure doorlopen. Er zijn geen bezwaren tegen de voorgenomen planologische wijzigingen ingediend waarmee deze wijzigingen onherroepelijk zijn. De noodzakelijke verkeersbesluiten zijn momenteel in procedure. Er dient nog grond - benodigd voor de aanleg van onder andere de rotonde - te worden verworven. Daarna kan de aanbesteding van het werk starten, waarna het werk uitgevoerd wordt.

Communicatie tijdens de realisatiefase

De manier waarop we tijdens de uitvoering communiceren - bijvoorbeeld over de voortgang van het werk, informatie over afzettingen en omleidingen, en faseringen van het werk - geven we op een later moment aan op deze pagina. Dat geldt ook voor de contactgegevens van ons projectteam en de aannemer van het werk.

Overige bijzonderheden

Er zijn momenteel geen noemenswaardige bijzonderheden.

Deelproject C: Fiets- en voetgangersverbindingen(in voorbereiding)

Meer informatie volgt later.

Deelproject E: Rotonde N275 - Eind(in voorbereiding)

Links de bestaande situatie, rechts de nieuwe situatie

De rotonde op de N275 nabij Nederweert-Eind was een van de eerste rotondes op een provinciale weg in Limburg. Naar huidige maatstaven is deze rotonde te klein. De capaciteit om verkeer op de rotonde af te wikkelen is beperkt. Mede hierdoor ontstaan er tijdens de spits lange wachtrijen op met name de N275.

Om de doorstroming op de N275 en de afwikkeling van verkeer op de rotonde zelf te verbeteren, wordt de rotonde gereconstrueerd. De nieuw aan te leggen rotonde heeft straks een grotere diameter waardoor het verkeer op de rotonde vlotter afgewikkeld kan worden. Tevens worden de middeneilanden op de N275 en de Hoofstraat verbreed, waardoor fietsers de N275 en/of de Hoofstraat veilig in twee keer kunnen oversteken.

Planning

De aanbesteding van het werk is medio 2026 voorzien, waarna de uitvoering in het begin 2027 kan starten. De werkzaamheden zijn dan voor de zomer van 2027 klaar, onder voorbehoud van de nog te doorlopen ruimtelijke procedure.

Actualiteiten

Op dit moment zijn de voorbereidingen van het werk in volle gang. Het definitief ontwerp is gereed en het contract voor de uitvoering van het werk wordt opgesteld. Ook wordt de benodigde ruimtelijke procedure momenteel doorlopen. Bestaande kabels en leidingen worden tijdens de reconstructie van de rotonde zelf verlegd. Deze werkzaamheden moeten eerst voorbereid worden. Door de complexiteit van deze opgave en grote drukte bij de netbeheerders duurt de voorbereiding langer dan gebruikelijk. De aanbesteding van het werk kan pas starten nadat alle voorbereidingen afgerond zijn.

Communicatie tijdens de realisatiefase

De manier waarop we tijdens de uitvoering communiceren - bijvoorbeeld over de voortgang van het werk, informatie over afzettingen en omleidingen, en faseringen van het werk - geven we op een later moment aan op deze pagina. Dat geldt ook voor de contactgegevens van ons projectteam en de aannemer van het werk.

Overige bijzonderheden

De huidige rotonde is een zogenaamde enkelstrooksrotonde. Dat wil zeggen dat de rotonde uit één rijstrook bestaat. Dit wijkt af van bijvoorbeeld een turborotonde, die meerdere rijstroken heeft. Ook de nieuwe rotonde heeft straks één rijstrook en is dus wederom een enkelstrooksrotonde. Wel zal de nieuwe rotonde een stuk groter zijn, waardoor deze meer verkeer kan verwerken. Het is belangrijk dat het verkeer op de N275 zelf en verkeer van of naar Ospel/Nederweert-Eind zo weinig mogelijk hinder van de werkzaamheden ondervindt. Daarom wordt voor de start van de uitvoering een tijdelijke bypass ten zuidoosten van de huidige rotonde aangelegd.

Overall planning (alle deelprojecten)

Planning deelprojecten N266-N275

Toelichting op de planning

Deelproject A: Capaciteitsuitbreiding aansluiting N275-A2.

  • Realisatie: tot en met Q4 2025

Deelproject B: Rotonde Leisuregebied Randweg West

  • Planvoorbereiding: tot medio Q3 2027
  • Realisatie: Vanaf medio Q3 2027

Deelproject E: Reconstructie rotonde N275 - eind

  • Planvoorbereiding: tot medio Q1 2027
  • Realisatie: Vanaf medio Q1 2027

Voor de deelprojecten B, C en E moet de ruimtelijke procedure nog doorlopen worden. Voor deelproject B dient nog grond verworven te worden. Deze processen kunnen een behoorlijke impact op de planning hebben, waardoor de planning voor de deelprojecten B, C en E onder voorbehoud is. Eventuele wijzigingen in de planning communiceren we steeds via deze website.

Betrokken partijen

Opdrachtgevers: Provincie Limburg en gemeente Nederweert
Partner: Rijkswaterstaat