N276 Echt-Susteren Pissummerweg


We werken aan veilige en toekomstbestendige wegen voor Limburg en ook de N276 pakken we stap voor stap aan. Daarbij staan drie opgaven centraal:
1. Het uitvoeren van noodzakelijk asfaltonderhoud, zodat de weg veilig en in goede staat blijft.
2. Het verbeteren van de leefbaarheid door de maximumsnelheid tussen Slek en de bebouwde kom van Echt te verlagen naar 50 kilometer per uur.
3. Het realiseren van een veilige fietsoversteek naar de Pissummerweg en de Oude Rijksweg Noord in Susteren.

Stand van zaken

Op dit moment bevinden we ons in de zogenaamde ‘haalbaarheidsfase’. In deze fase onderzoeken we mogelijke varianten voor onder andere de fietsoversteek, bespreken we knelpunten en belangen met de omgeving en voeren we verschillende (technische) onderzoeken uit. Ook worden de benodigde vergunningen en grondeigendommen in kaart gebracht en worden de randvoorwaarden verder bepaald. Dit alles doen we niet alleen, maar samen met een adviesbureau.

Wat voorafging

We hebben op basis van de opgaven in het gebied onderzocht en afgewogen hoe we het project willen vormgeven. Dit heeft geleid tot een algemeen beeld van de nodige werkzaamheden. Ook hebben we samen met gemeente Echt-Susteren en ProRail de aandachtspunten en randvoorwaarden van het project besproken en vastgelegd.

Planning

Voordat het project in uitvoering gaat, doorlopen we een aantal fases. Wilt u weten hoe de planning eruitziet? Op onze website staat een visualisatie van de planning. In de rechterbalk kunt u klikken op de afbeelding voor meer informatie over de verschillende stappen.

Haalbaarheidsfase

We zitten nu in de zogeheten ‘haalbaarheidsfase’. In deze fase kijken we naar wat we moeten maken. Wat doen we zoal in deze fase?

  • We maken een schetsontwerp en vervolgens een voorlopig ontwerp, zodat duidelijk wordt hoe de nieuwe situatie eruit komt te zien.
  • We voeren onderzoeken uit naar bijvoorbeeld flora & fauna, water, verhardingen, bodem en archeologie.
  • We gaan met nutsbedrijven in gesprek om te onderzoeken welke kabels en leidingen er verlegd moeten worden.
  • We betrekken de omgeving bij het project door in gesprek te gaan en hen te informeren over het verloop van de plannen.

We verwachten dat de haalbaarheidsfase duurt tot en met 2026.

Planvormingsfase

Nadat de ‘haalbaarheidsfase’ is afgerond, volgt de ‘planvormingsfase’. We gaan dan van het wat naar hoe we het gaan maken. Wat doen we zoal in deze fase?

  • We maken een definitief ontwerp en stellen een uitvoeringscontract op.
  • We gaan in gesprek met de omgeving over onder andere de bereikbaarheid, hinder, veiligheid en communicatie tijdens de uitvoering.
  • We vragen vergunningen aan om uit te voeren en bereiden de aanbesteding voor.

Aanbesteding en realisatiefase

We streven ernaar het project, of delen daarvan, zo snel mogelijk te realiseren. Zodra het project klaar is om aan te besteden, contracteren we een aannemer die het werk gaat uitvoeren. Naar verwachting start de realisatie op z’n vroegst in 2028. Dit is mede afhankelijk van procedures en de afstemming met andere projecten, zoals de verbreding A2 knooppunt Het Vonderen – Kerensheide.

Als het mogelijk is om eerder te starten, laten we dat uiteraard weten. We houden u via onze website en nieuwsbrief op de hoogte van de planning en de voortgang.

Betrokken partijen

Opdrachtgever: Provincie Limburg
Projectpartners: Gemeente Echt-Susteren, ProRail