De Limburgse onderwijsinstellingen werken sterk samen. Via het aanbieden van een gezamenlijk Limburgs Onderwijsmanifest, hebben ze de regering eerder dit jaar gevraagd om financiële ruimte en stabiele, structurele bekostiging. Die zijn nodig om, ondanks de demografische krimp, het huidige opleidingsaanbod in stand te houden.
Versterking van het onderwijs
Passende regelgeving en een internationale oriëntatie zijn harde noodzaak om in Limburg kaalslag in het onderwijs te voorkomen, het onderwijs op peil te houden en om voldoende professionals op te leiden voor de krappe arbeidsmarkt in de regio en Nederland. Sinds 2022 behoort Limburg volgens de Europese Commissie tot de top 40 van Europese innovatieve topregio’s. Om in die top te blijven en nieuwe kansen te kunnen benutten, is versterking van het onderwijs in de provincie nodig. Limburg vraagt daarvoor de ruimte en de benodigde maatregelen.
Maatwerk
Het is daarom essentieel om binnen het voorgestelde internationaliseringsbeleid met maatwerk te komen voor krimp- en grensregio’s zoals Limburg. Die ruimte is hard nodig. Provincie en onderwijsinstellingen spraken tegen de minister hun grote zorg uit over diens plannen om de instroom van internationaal talent rigoureus terug te dringen. Dat kan de positieve ontwikkelingen van de afgelopen jaren in Limburg ernstig schaden. “We leven, wonen werken en leren hier in een unieke omgeving, veelal omringd door de grens met België en Duitsland. Het is dan ook van groot belang om de kansen die hierdoor geboden worden te benutten. De kansen om onze grensregio uit te laten groeien tot een krachtig en internationaal concurrerend kennisgebied liggen voor het grijpen. Die kans mogen wij en onze overheid niet laten liggen,” stelt gedeputeerde Elianne Demollin-Schneiders (Onderwijs en Arbeidsmarkt, Buurlandenbeleid).
Een goede balans in het opleiden van Nederlands en internationaal talent is daarom belangrijk. In een internationale regio als Limburg, bovendien met grote arbeidstekorten in veel sectoren, is ruimte voor maatwerk niet alleen wenselijk, maar keihard nodig.
Talent blijven aantrekken
Minister Bruins voegt daaraan toe: “Dit kabinet heeft bij uitstek oog voor de regio en vandaag was ik in een van de mooiste regio’s van ons land. Ik heb prachtige samenwerkingen gezien in het onderwijs die de kracht van Limburg als grensregio heel zichtbaar maken. Ik zie goede initiatieven voor het in kaart brengen van de beroepsgroepen in Zuid-Limburg waar tekorten worden verwacht. Ik vind het belangrijk dat we talent wat we hard nodig hebben, kunnen blijven aantrekken, zowel van binnen als van buiten de regio. In mijn internationaliseringsbeleid is dan ook bewust in dit maatwerk voorzien.”
Toegankelijke opleidingsinfrastructuur
De onderwijspartijen hebben in het gesprek met minister Bruins ook aandacht gevraagd voor een toegankelijke, regionale opleidingsinfrastructuur. De minister is verzocht om te kijken naar de bekostiging van onderwijs in relatie tot krimp, demografie, het weglekken van talent en concurrentie tussen regio’s onderling.
Trinationaal onderwijs
Tenslotte is er tijdens het bezoek van de minister ingezoomd op de mogelijkheden voor trinationaal onderwijs, gebruikmakend van de grens als kans voor de provincie Limburg. Trinationaal onderwijs bereidt studenten in de Euregio Maas-Rijn voor op de Euregionale arbeidsmarkt. Op dit moment onderzoeken de vijf universiteiten in de Euregio welke kansen er zijn voor zo'n trinationale opleiding en wat hierbij de meerwaarde voor de Euregio als geheel is.
Ter afsluiting van het werkbezoek heeft Bruins, samen met hoogleraar Stefan Hild van de Universiteit Maastricht, een bezoek gebracht aan de ETpathfinder. Dit is het hypermoderne natuurkundelaboratorium, dat dient als proeftuin voor de ontwikkeling van de Einstein Telescoop.