Een kijkje achter de schermen bij de carnavalsBob-campagne

6 februari 2024

Op 15 januari is de car­na­vals­Bob-cam­pag­ne vanuit het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL) van start gegaan. Don van der Stoep werkt als operationeel expert bij het Team Verkeer Politie Limburg. En Astrid Hahnraths is projectleider verkeersveiligheid bij de Provincie Limburg. Vanuit het ROVL voeren ze samen de regie op de carnavalsBob-campagne, met als doel het aantal verkeersslachtoffers door alcohol met carnaval te beperken.

Astrid: ‘Het ROVL is een onafhankelijk orgaan met verschillende partners die samenwerken om de verkeersveiligheid in Limburg te verbeteren. Samen met een aantal provinciale collega’s vormen wij het projectteam van het ROVL. En als we het hebben over onze betrokken partners moet je denken aan politie, Rijkswaterstaat, Openbaar Ministerie, gemeenten en maatschappelijke organisaties zoals de Fietsersbond, ANWB, scholen, VVN enzovoorts. Eigenlijk alle partijen die ook maar iets in verkeersveiligheid kunnen betekenen, werken samen in het ROVL. We werken met drie pijlers: educatie, techniek en handhaving. Zowel ambtelijk als bestuurlijk is er een kernteam met partners samengesteld om te werken aan deze drie pijlers. Voor de pijler handhaving schakel ik voornamelijk met Don of met de chef van Team Verkeer Politie Limburg.’

Don: ‘De landelijke Bob-campagnes worden bij ons op het bureau ingepland op de logische momenten. Denk aan de zomerBob in de zomervakantie met al haar eindexamenfuiven en barbecues en uiteraard de regionale carnavalsBob in de carnavalsperiode.’

De nuchtere automobilist wordt dit jaar beloond met een Bob heldenmasker

Nuchter de polonaise in

Astrid: ‘Vanuit het projectteam bedenken we jaarlijks een nieuwe carnavalsBob-campagne. Dit jaar doen we er alles aan om breed binnen Limburg bekend te maken dat Bob met carnaval een held is omdat hij iedereen veilig thuisbrengt. Zo ontwikkelen we jaarlijks een nieuwe campagne en een gadget.’

Don: ‘Astrid stuurt ter voorbereiding een digitale toolkit, posters en gadgets, die we vervolgens over onze twaalf basisteams in Limburg verspreiden. In samenwerking met de basisteams gaan we in alle gebieden in Limburg handhaven, en dus controleren op het gebruik van alcohol en drugs tijdens de carnavalsperiode. De nuchtere automobilist wordt dit jaar beloond met een Bob heldenmasker. De toolkit gebruiken de basisteams ook om op hun social media-kanalen te delen.’

Stoppen is blazen

Don: ‘Met de beperkte capaciteit die we binnen de politie hebben, en dus ook binnen Team Verkeer, gaan we voor de operationele samenwerking met de basisteams die 24 uur per dag op straat aanwezig zijn voor noodhulp. Waarbij de standaardprocedure geldt: Stoppen is blazen! Zodra het alcoholpromillage te hoog blijkt, wordt proces-verbaal opgemaakt. Het OM bepaalt de hoogte van de boete. Die hangt af van verschillende omstandigheden. Daarnaast gaat er een brief naar het CBR waarin staat dat de politie, de RDW en/of de officieren van justitie twijfelen aan de rijgeschiktheid. Dan kan het CBR een educatieve maatregel opleggen of het rijbewijs ongeldig verklaren.’

Astrid: ‘Politie in uniform is opvallend aanwezig en die zichtbaarheid zet automobilisten ook vaak al aan het denken voordat ze de keuze maken om met alcohol op de weg op te gaan.’

Samen ‘Vaan Eijsde tot de Mookerheij’

Don: ‘Naast de Bob-campagnes zijn er ook nog fietsverlichtings-, MONO- en snelheidscampagnes waarbij we samenwerken.’

Astrid: ‘Naast één op één contact hebben we ook structureel drie keer per jaar overleg met Team Verkeer, de basisteams en het Openbaar Ministerie. Daar worden wetswijzigingen en nieuwe regels besproken, maar onze campagnes staan ook op de agenda. We evalueren voorgaande campagnes en lichten nieuwe campagnes toe. We hebben heel veel aan deze overleggen want zo houden we onze campagnes relevant en de contacten warm.’

Don: ‘Dat netwerken is zo verrekte belangrijk want de verkeerswereld in Limburg is vrij klein. De ‘vakidioten’ zijn echt heel begaan met het lot van de verkeersdeelnemer. Samen zoeken we naar creatieve oplossingen omdat de politiecapaciteit beperkt is. Zoals laatst op de elfde van de elfde: het promotieteam van Veilig Verkeer Nederland ging mee om ter plekke voorlichting te geven, terwijl wij controles uitvoerden. Dat scheelde een hoop werk waardoor wij onze handen vrij hadden om extra te handhaven die dag.’

Astrid: ‘We krijgen van Don de planning met politiecontroles en dan proberen we met voorlichting de bewustwording van automobilisten te vergroten. In dit laatste geval hebben we contact gelegd met VVN om dit uit te voeren.’

Bob is de held die iedereen veilig thuisbrengt

Hou vast aan de gouden regel

Don: ‘Bij de politie zien we veel nare dingen bij verkeersongelukken. Iedereen heeft een rol in het bevorderen van verkeersveiligheid. Stel je voor dat een bekende wordt aangereden door iemand die te diep in het glaasje heeft gekeken. Dus neem je verantwoordelijkheid en spreek elkaar aan als iemand roept: “Ik heb maar een paar drankjes op, ik kan nog wel rijden.”’

Astrid: ‘Pak die verantwoordelijkheid. Bijna wekelijks gebeurt er in Limburg een ongeval met een verkeersdode of vele gewonden. Of je nu de aangewezen Bob bent of niet, hou gewoon vast aan de gouden regel: geen alcohol als je gaat rijden!’

Meer informatie

Meer informatie over de carnavalsBob-campagne en alle andere campagnes van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL), kunt u vinden op de website van het ROVL.


Astrid Hahnraths (links) en agent Don van der Stoep (rechts) houden samen de carnavalsBob-campagneposter vast.

Agent Don van der Stoep voert een alcoholcontrole uit.