Ter gelegenheid van het lustrumjaar 80 jaar vrijheid is de Roermondse mixed-media artiest Daniël Heynen (1984) uitgeroepen als Kunstenaar van de Vrijheid. Daniël is een getalenteerde grafische kunstenaar uit Roermond. Hij studeerde Grafisch Vormgeven in Eindhoven en daar groeide zijn interesse voor grafisch ontwerp en illustratie.
Daniël staat bekend om zijn opmerkelijke vermogen om grafische kunst te gebruiken als een krachtig medium om ideeën en emoties uit te drukken. Zijn werk varieert van verfijnde illustraties tot complexe digitale ontwerpen, waarbij hij vaak experimenteert met technieken en materialen. Hij heeft een sterke affiniteit met de kunst van het verbeelden en verhalen vertellen.
Als Kunstenaar van de Vrijheid ontwikkelt Daniël van 5 mei 2024 tot het einde van het lustrumjaar 80 jaar Vrijheid een achttal vrijheidswerken. Het werk van deze kunstenaar vormt de beeldtaal van de Limburgse vrijheid en een blijvende herinnering aan dit bijzondere herdenkingsjaar. De werken van Daniël worden in de loop van het lustrumjaar gepresenteerd.
1. Godin van de Limburgse Vrijheid
Het eerste werk, Godin van de Limburgse Vrijheid, werd gemaakt in de aanloop naar de Nationale Viering van de Bevrijding op 5 mei 2024 in Roermond en heeft een vaste plek gekregen als kunstobject in het Gouvernement aan de Maas in Maastricht.

2. Tegenwind
Het tweede kunstwerk van Daniël Heynen heet Tegenwind en verbeeldt een verhaal van veerkracht en optimisme te midden van de stormen van het leven. Het kunstwerk was onderdeel van het decor tijdens de Nationale Viering van de Bevrijding in Roermond.

3. Dromen van Kleur
Het derde kunstwerk genaamd Dromen van Kleur toont het dorpje Mesch en werd gemaakt ter gelegenheid van de Nationale Start van de viering van 80 jaar vrijheid.

4. Sterren en Strepen
Het vierde kunstwerk, Sterren en Strepen, werd eveneens gemaakt ter gelegenheid van de Nationale Start van de viering van 80 jaar vrijheid en werd als projectie getoond op 12 september. Het kunstwerk is geïnspireerd door de US Victory Medal en toont een krachtige vrouwelijke strijder.

5. Los van grenzen
Het vijfde kunstwerk laat een vlinder zien die rustig op een stuk prikkeldraad zit, onderdeel van de omheining rond een kamp. Het werk bevat een patroon op de achtergrond, geïnspireerd door Joodse papierknipkunst, een vorm van kunst die vaak symbool staat voor veerkracht en schoonheid in tijden van beproeving. Op het lichaam van de vlinder staan subtiel de woorden "Los van grenzen" in het Hebreeuws verwerkt. De vlinder zelf is een symbool van transformatie en hoop. Het kunstwerk is gemaakt ter ere van de Limburgse Holocaustherdenking.

6. Eindelijk Vrij!
Dit kunstwerk vertelt het verhaal van een historisch keerpunt: 1 maart 1945, de dag waarop het Amerikaanse leger de Duitse vliegbasis Fliegerhorst Venlo overnam en omdoopte tot Yankee 55. Het was het begin van de bevrijding van Venlo en de omliggende regio, een moment van hoop na jaren van oorlog en onderdrukking. Eindelijk Vrij! is meer dan een beeld van een historisch moment. Het is een eerbetoon aan de mensen die deze vrijheid bevochten, een herinnering aan een verleden dat niet vergeten mag worden, en een viering van de veerkracht van de mens.

7. Hoor je Mij?
Op 5 mei 2024 maakten we kennis met haar: het meisje dat haar hand uitstrekte naar de man met het Bevrijdingsvuur. Een teder, bijna stil moment. Een gebaar vol hoop, vertrouwen – alsof ze de toekomst wilde aanraken. Maar sindsdien is er iets gekanteld.
Ze is veranderd. Niet langer het meisje dat reikt en wacht, maar iemand die het heft in eigen handen neemt. Ze is opgestaan.
Nu zien we haar zoals ze echt is. Ze staat hoog, op een grote globe – de aarde zelf haar podium. Met beide voeten stevig geplant op de wereld. Vastbesloten. Haar vuist geheven in de lucht, krachtig en onverzettelijk. Haar mond wijd open in een schreeuw die je bijna kunt horen, ook al is het stil. In haar andere hand een megafoon, symbool van de stem die ze weigert nog langer in te houden.
Ze is geen symbool meer van stille hoop. Ze is de oproep. Een roep om wakker te worden. Om te spreken. Om je stem te gebruiken zolang het nog kan. Want ze weet: als we zwijgen over vrijheid, als we onze stem niet gebruiken, dan glipt diezelfde vrijheid langzaam weg.

8. De waringin bewaart, de vogel bevrijdt
Toen Daniël aan dit werk begon, wist hij dat hij geen simpel beeld wilde maken. Hij wilde een verhaal vertellen – een verhaal dat voortkomt uit de oorlog in Nederlands-Indië, maar dat nog steeds voelbaar is in families, in herinneringen, in stilte. In het hart van dit werk staat een vrouw. Haar vuist is geheven – niet om te slaan, maar om te blijven staan. “In haar zie ik de kracht om te dragen, de waardigheid om te blijven staan, en het verzet tegen onrecht. Uit haar groeit de waringinboom, heilig in Indonesië. Voor mij staat deze boom voor bescherming, wijsheid, en de verbinding tussen generaties. Hij laat zien dat onze herinneringen wortels hebben in pijn én in kracht, en dat daaruit nieuw leven kan groeien.”
In haar hand ligt een melati-bloem – symbool van rouw, van zuiverheid, van respect voor wie geleden hebben, vaak zonder erover te spreken. Vlak daarboven, op haar schouder, rust een vogel. Licht, alert. Hij is de vrijheid, de hoop. Hij draagt verhalen mee, van toen naar nu, en legt zo een brug tussen verleden en toekomst. De kleuren – diepe blauwen, warme oranje tinten – zijn gekozen om rouw en levenskracht samen te laten ademen. “Want dat is wat ik zie in de geschiedenis van Nederlands-Indië: verlies, ja, maar ook de moed om door te gaan, en de wil om te herinneren.”
Met dit staat Daniël stil bij iedereen die heeft geleden. Bij hen die moesten zwijgen, maar ook bij hen die blijven vertellen. Zodat het verleden niet verdwijnt, maar bewaard wordt als de waringin – en bevrijd wordt als de vogel.
