Voor wie
Subsidie kan worden aangevraagd door in de Nederlandse provincie Limburg gevestigde:
- kleine ondernemingen: een onderneming met minder dan 50 fte in dienst en een jaaromzet of jaarlijkse balanstotaal van minder dan € 10 miljoen.
- zzp’er: ondernemer die een eenmanszaak voert zonder werknemers in dienst (zelfstandig ondernemer zonder personeel).
Waarvoor
De subsidieregeling stimuleert verduurzamingsmaatregelen binnen het Limburgse mkb, gericht op de verduurzaming van gebouwen en bedrijfsprocessen. Dit levert een bijdrage aan het verminderen van CO₂- en stikstofuitstoot en versnelt de overgang naar duurzame energie.
Daarnaast vergroot de subsidieregeling de toekomstbestendigheid van kleine en micro-ondernemingen, zodat zij beter kunnen inspelen op veranderende wetgeving, economische omstandigheden en klimaatveranderingen. Door deze maatregelen verkleinen bedrijven hun ecologische voetafdruk, gebruiken ze energie efficiënter en wordt de CO₂-uitstoot verder teruggedrongen.
Voorwaarden om een subsidie te kunnen krijgen zijn onder andere:
- Het advies wordt verstrekt door een gekwalificeerde, ervaren en betrouwbare externe adviesdienst waarvoor aantoonbare kosten zijn gemaakt.
- Het advies wordt gedocumenteerd in een schriftelijk rapport en omvat ten minste de vereiste gegevens zoals vastgesteld in de subsidieregeling.
- Het advies is uitsluitend gericht op de verduurzaming van het bedrijfsgebouw zonder woonfunctie en/of het bedrijfsproces van de onderneming.
- De aanvrager is eigenaar van het bedrijfsgebouw of beschikt over een recente, schriftelijke toestemmingsverklaring van de eigenaar.
- Het adviestraject dient binnen zes maanden te zijn voltooid en een afschrift van het rapport wordt uiterlijk zes weken na afronding verstrekt.
Voor de volledige voorwaarden adviseren wij u naar de volledige tekst van de subsidieregeling te kijken.
Lees voordat u een aanvraag indient eerst onze pagina Digitaal aanvragen. Hier kunt u meer informatie vinden over eHerkenning en DigiD.
U kunt digitaal een subsidie aanvragen via het e-formulier.
Bent u een organisatie? Dan kunt u een subsidieaanvraag indienen door het e-formulier in te vullen. U dient hiervoor te beschikken over eHerkenning.
Bent u een zzp'er? Dan kunt u een subsidieaanvraag indienen door het e-formulier voor natuurlijke personen in te vullen. U dient hiervoor te beschikken over DigiD.
Subsidieaanvragen kunnen niet via e-mail worden ingediend.
Indien u niet in het bezit bent van eHerkenning, dan kunt u dit melden via [email protected]. Wij zullen vervolgens contact met u opnemen.
Uiterlijk 5 februari 2027 moet de subsidieaanvraag door de Provincie Limburg zijn ontvangen.
Van 1 mei 2025 tot 1 mei 2027.
De subsidie bedraagt maximaal 90% van de subsidiabele kosten tot een maximum subsidiebedrag van € 2.800,00.
Subsidies kleiner dan € 500,00 worden niet verstrekt.
Het subsidieplafond geeft aan hoeveel geld er in totaal voor alle aanvragen beschikbaar is in een bepaalde periode. U vindt het in het actuele overzicht van de subsidieplafonds.
Alle correspondentie verloopt via het klantportaal, binnen dit portaal vindt u relevante informatie en kunt u uw aanvraag beheren, bijvoorbeeld:
- uw correspondentie met ons over uw ingediende aanvragen.
- alle openstaande taken.
- meld veranderingen binnen uw organisatie en/of uw project.
Ook hiervoor dient u te beschikking over eHerkenning of DigiD. Op onze pagina Digitaal aanvragen kunt u meer informatie over eHerkenning of DigiD vinden.
Klantportaal
Beheer uw subsidieaanvraag.
De inhoud van de informatie op deze pagina is met zorg samengesteld. Deze informatie kan echter afwijken van wat er in de subsidieregeling is opgenomen. Bekijk daarom de volledige tekst van bijgevoegde subsidieregeling voor alle criteria, voorwaarden en verplichtingen. Mochten er zich onverhoopt afwijkingen voordoen tussen de informatie op deze pagina en wat er in de subsidieregeling staat, dan moet u uit gaan van de tekst in de subsidieregeling. De tekst in de subsidieregeling is leidend.