De Drielandentrein is een uniek project, omdat de trein elk uur en zonder overstap rijdt tussen België, Nederland en Duitsland. Reizigers die voor vrije tijd, onderwijs of werk de grens over gaan, kunnen makkelijker de trein pakken. Binnen het Euregio-gebied Luik-Maastricht-Aken wordt veel samengewerkt en zijn elke dag veel mensen aan het reizen. Door betere verbindingen kan de economie in de regio nog verder groeien. Reizigers kunnen zo de voordelen van de Euregio ervaren.
Vlotter over de grens
Gedeputeerde Maarten van Gaans-Gijbels is blij dat Nederland, België en Duitsland vanaf december 2023 ook via deze Drielandentrein met elkaar verbonden zijn. Staatssecretaris Vivianne Heijnen vindt: “Als je in een grensregio woont, is het belangrijk dat goed grensoverschrijdend openbaar vervoer ervoor zorgt dat je in de hele regio aan het werk kan of een opleiding kan volgen.” Ook minister Georges Gilkinet is blij: “Met deze Drielandentrein kan je nog vlotter over de grenzen reizen. Dit project is een voorbeeld voor de Europese spoorintegratie.”
Tijdens de Dag van het OV werd in de sessies over ‘grensoverschrijdend reizen’ gesproken over wat er in de toekomst moet gebeuren. De aanwezige partijen noemden als succesfactoren onder andere: gemak, efficiëntie, laagdrempeligheid en de aansluiting op hogesnelheidslijnen. De Drielandentrein geeft verbetering en kansen op al deze vlakken.
Voor de reiziger betekent de komst van de Drielandentrein een betere aansluiting op Luik en Aken. We verbinden Limburg makkelijker met de Europese hogesnelheidslijnen, die in zowel Luik als Aken stoppen. Op beide stations kan je op een hogesnelheidstrein stappen. Steden als Keulen, Frankfurt, Berlijn, Brussel, Londen en Parijs komen hierdoor een stuk dichterbij. Dit maakt de trein ook aantrekkelijker als alternatief voor korte vluchten.