Voor bouwtransport betekent dit dat het in opdracht van de Provincie Limburg alleen nog is toegestaan om vrachtwagens met een Euro VI-motor in te zetten. De eisen blijven gelijk tot 31 december 2027. Hierna gelden strengere eisen. Het ingroeipad is te vinden in de Routekaart Schoon en Emissieloos Bouwen. De Provincie betaalt een deel van de meerkosten met een subsidie. Ondernemers kunnen subsidie ontvangen bij het investeren in emissieloos materieel. Momenteel is nog subsidie beschikbaar. Deze SSEB-subsidie kan worden aangevraagd bij RVO. Steeds meer gemeentes in Limburg zijn in gesprek om het convenant te tekenen. Dit betekent dat investeren in emissieloos materieel op termijn beter gaat renderen en hier meer vraag naar komt.
Eisen
De eisen vanaf 1 januari 2025:
- Licht materieel van 19-37 kW – Stage IIIa
- Licht materieel van 37-56 kW – Stage IIIb
- Middelzwaar (56-130 kW) – Stage IV met roetfilter
- Zwaar (130-560 kW) – Stage IV met roetfilter
- Bestelauto’s – Euro 6
- Lichte vrachtwagens – Euro VI
- Zware vrachtwagens – Euro VI
Vanaf 1 januari 2028 gaan er nieuwe eisen in, deze zijn te vinden via de Routekaart Schoon en Emissieloos Bouwen.
Subsidie
Voor ondernemers is er subsidie beschikbaar bij RVO. Bekijk de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) op RVO.nl. In Limburg zijn al veel gemeentes bezig met schoon en emissieloos bouwen. Steeds meer gemeentes in Limburg zijn in gesprek om het convenant te tekenen. Dit betekent dat investeren in emissieloos materieel op termijn beter gaat renderen en hier meer vraag naar komt.
Eisen in de toekomst
Wanneer Zero Emissie?
-
Licht materieel: 2024 t/m 2027 schonere motoren, vanaf 2028 Zero Emissie
-
Middenzwaar materieel: 2024 t/m 2034 schonere motoren, vanaf 2035 Zero Emissie
-
Zwaar materieel: 2024 t/m 2034 schonere motoren, vanaf 2035 Zero Emissie
-
Specialistisch materieel: 2024 t/m 2034 schonere motoren, vanaf 2035 Zero Emissie
-
Stationair: 2024 t/m 2027 schonere motoren, vanaf 2028 Zero Emissie
-
Bestelauto's: 2024 t/m 2027 schonere motoren, vanaf 2028 Zero Emissie
-
Lichte vrachtwagens: 2024 t/m 2029 schonere motoren, vanaf 2029 Zero Emissie
Schema met (toekomstige) eisen in detail
(Toekomstige) eisen. ZE staat voor zero emissie
|
Periode 1 (2023-2024) |
Periode 2 (2025-2027) |
Periode 3 (2028-2029) |
Periode 4 (2030 en verder) |
| Licht (<19 kW) |
Geen eis |
Geen eis |
100% ZE |
100% ZE |
| Licht (19-37 kW) |
Stage IIIa |
Stage IIIa |
100% ZE |
100% ZE |
| Licht (37-56 kW) |
Stage IIIb |
Stage IIIb |
100% ZE |
100% ZE |
| Middelzwaar (56-130 kW) |
Stage IIIb |
Stage IV met roetfilter |
Stage IV met roetfilter |
Stage IV met roetfilter (2030)
100% ZE (2035)
|
| Zwaar (130-560 kW) |
Stage IIIb |
Stage IV met roetfilter |
Stage IV met roetfilter |
Stage IV met roetfilter (2030)
100% ZE (2035)
|
|
Specialistisch (levensduur > 15 jaar)
Zeer zwaar (>560 kW)
|
Geen eis |
Geen eis |
Katalysator en roetfilter |
Katalysator en roetfilter (2030)
100% ZE (2035-2040)
|
| Stationair (generatoren, pompen, kranen) |
Gelijk aan eisen niet-stationair |
Gelijk aan eisen niet-stationair |
100% ZE <560 kW
>560 kW gelijk aan eisen niet-stationair
|
100% ZE <560 kW
>560 kW gelijk aan eisen niet-stationair
|
| N1 - bestelauto's |
Euro 5 |
Euro 6 |
100% ZE |
100% ZE |
| N2 - Lichte vrachtwagens |
Euro V |
Euro VI |
Euro VI |
100% ZE |
| N3 - Zware vrachtwagens |
Euro V |
Euro VI |
Euro VI |
Euro VI |