Provincie Limburg tekent voor duurzaam transport met convenant Schoon en Emissieloos Bouwen


De bouw verduurzaamt. Een van de manieren om te verduurzamen is dieselaangedreven voertuigen vervangen door emissieloos materieel. Om dit proces te versnellen is een routekaart opgesteld. Deze routekaart maakt deel uit van het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen. Alle provincies, maar ook waterschappen en waterleidingbedrijven hebben dit convenant ondertekend. Concreet betekent dit dat bedrijven die werken voor de Provincie Limburg zich moeten houden aan de basiseisen die in de routekaart zijn opgenomen.

Voor bouwtransport betekent dit dat het in opdracht van de Provincie Limburg alleen nog is toegestaan om vrachtwagens met een Euro VI-motor in te zetten. De eisen blijven gelijk tot 31 december 2027. Hierna gelden strengere eisen. Het ingroeipad is te vinden in de Routekaart Schoon en Emissieloos Bouwen. De Provincie betaalt een deel van de meerkosten met een subsidie. Ondernemers kunnen subsidie ontvangen bij het investeren in emissieloos materieel. Momenteel is nog subsidie beschikbaar. Deze SSEB-subsidie kan worden aangevraagd bij RVO. Steeds meer gemeentes in Limburg zijn in gesprek om het convenant te tekenen. Dit betekent dat investeren in emissieloos materieel op termijn beter gaat renderen en hier meer vraag naar komt.

Eisen

De eisen vanaf 1 januari 2025:

  • Licht materieel van 19-37 kW – Stage IIIa
  • Licht materieel van 37-56 kW – Stage IIIb
  • Middelzwaar (56-130 kW) – Stage IV met roetfilter
  • Zwaar (130-560 kW) – Stage IV met roetfilter
  • Bestelauto’s – Euro 6
  • Lichte vrachtwagens – Euro VI
  • Zware vrachtwagens – Euro VI

Vanaf 1 januari 2028 gaan er nieuwe eisen in, deze zijn te vinden via de Routekaart Schoon en Emissieloos Bouwen.

Subsidie

Voor ondernemers is er subsidie beschikbaar bij RVO. Bekijk de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) op RVO.nl. In Limburg zijn al veel gemeentes bezig met schoon en emissieloos bouwen. Steeds meer gemeentes in Limburg zijn in gesprek om het convenant te tekenen. Dit betekent dat investeren in emissieloos materieel op termijn beter gaat renderen en hier meer vraag naar komt.

Eisen in de toekomst

Wanneer Zero Emissie?

  • Licht materieel: 2024 t/m 2027 schonere motoren, vanaf 2028 Zero Emissie

  • Middenzwaar materieel: 2024 t/m 2034 schonere motoren, vanaf 2035 Zero Emissie

  • Zwaar materieel: 2024 t/m 2034 schonere motoren, vanaf 2035 Zero Emissie

  • Specialistisch materieel: 2024 t/m 2034 schonere motoren, vanaf 2035 Zero Emissie

  • Stationair: 2024 t/m 2027 schonere motoren, vanaf 2028 Zero Emissie

  • Bestelauto's: 2024 t/m 2027 schonere motoren, vanaf 2028 Zero Emissie

  • Lichte vrachtwagens: 2024 t/m 2029 schonere motoren, vanaf 2029 Zero Emissie

Schema met (toekomstige) eisen in detail

(Toekomstige) eisen. ZE staat voor zero emissie
Periode 1 (2023-2024) Periode 2 (2025-2027) Periode 3 (2028-2029) Periode 4 (2030 en verder)
Licht (<19 kW) Geen eis Geen eis 100% ZE 100% ZE
Licht (19-37 kW) Stage IIIa Stage IIIa 100% ZE 100% ZE
Licht (37-56 kW) Stage IIIb Stage IIIb 100% ZE 100% ZE
Middelzwaar (56-130 kW) Stage IIIb Stage IV met roetfilter Stage IV met roetfilter

Stage IV met roetfilter (2030)

100% ZE (2035)

Zwaar (130-560 kW) Stage IIIb Stage IV met roetfilter Stage IV met roetfilter

Stage IV met roetfilter (2030)

100% ZE (2035)

Specialistisch (levensduur > 15 jaar)

Zeer zwaar (>560 kW)

Geen eis Geen eis Katalysator en roetfilter

Katalysator en roetfilter (2030)

100% ZE (2035-2040)

Stationair (generatoren, pompen, kranen) Gelijk aan eisen niet-stationair Gelijk aan eisen niet-stationair

100% ZE <560 kW

>560 kW gelijk aan eisen niet-stationair

100% ZE <560 kW

>560 kW gelijk aan eisen niet-stationair

N1 - bestelauto's Euro 5 Euro 6 100% ZE 100% ZE
N2 - Lichte vrachtwagens Euro V Euro VI Euro VI 100% ZE
N3 - Zware vrachtwagens Euro V Euro VI Euro VI Euro VI