N273 Kom Neer: De voorbereidende onderzoeken zijn begonnen

22 april 2025

Misschien is het u al opgevallen: op dinsdag 15 april zijn we begonnen met het maken van verschillende boringen op en langs de N273. Met deze boringen leren we meer over de dikte en samenstelling van de verhardingen op de rijbaan, fietspaden, parkeerstroken en voetpaden. Ook krijgen we meer inzicht in de bodem onder de verhardingen, bermen en greppels. Naast het maken van boringen wordt het riool gereinigd en geïnspecteerd. Maar welke informatie halen we nu uit die boringen?

Asfaltonderzoek

We onderzoeken het asfalt om te bepalen wat de dikte en de samenstelling van het asfalt is. Tijdens het booronderzoek worden asfaltkernen uit de weg geboord. Deze kernen worden in het laboratorium onderzocht op de mogelijkheid tot het hergebruiken van het asfalt.

Archeologisch onderzoek

Het doel van een archeologisch onderzoek is om te zien of er in de bodem nog archeologische lagen zijn die nog niet verstoord zijn. Van de boringen worden monsters genomen. Deze worden onderzocht om te kijken of er oude resten in zitten en of er vervolgonderzoek nodig is.

Milieukundig onderzoek

Met een milieukundig onderzoek kijken we of de bodem onder de verhardingen, bermen en greppels vervuild is met schadelijke stoffen. Ook kijken we uit welk materiaal de bodem bestaat, zoals zand, grind of leem. Tijdens het booronderzoek worden bodemmonsters genomen op verschillende dieptes. Deze monsters worden in een laboratorium onderzocht om te controleren op mogelijke vervuilde stoffen. Dit onderzoek is belangrijk voor het naleven van milieuwetgeving en het beschermen van de gezondheid van mens en natuur.

Infiltratieonderzoek

Bij een infiltratieonderzoek wordt een gat in de grond geboord en gevuld met water om te zien hoe snel het water in de bodem wegzakt (oftewel infiltreert). Dit helpt bij het ontwerpen van het nieuwe afwateringsysteem om regenwater goed in de grond te laten wegzakken en de huidige afwateringsproblemen op te lossen.

Rioolreiniging en inspectie

Om een beter beeld te krijgen van het bestaande riool en mogelijke afwateringsproblemen, wordt het riool eerst gereinigd en daarna geïnspecteerd. Nadat het riool schoon is gemaakt, wordt een camera door de rioolbuizen gevoerd om een precies beeld te krijgen van de binnenkant van de rioolbuizen. Zo wordt gecontroleerd of er problemen zijn, zoals lekkages, scheuren of verstoppingen.

Tijdelijke verkeersmaatregelen

Om de onderzoeken veilig uit te kunnen voeren, worden er tijdelijke verkeersmaatregelen ingezet. De tijdelijke verkeersmaatregelen zorgen ervoor dat de medewerkers die de onderzoeken uitvoeren veilig kunnen werken. We begrijpen dat dit hinder kan veroorzaken en hopen op ieders begrip.