Gouverneurspenning voor Benoit Wesly

25 juni 2026

Benoit Wesly heeft vandaag uit handen van gouverneur Emile Roemer de Gouverneurspenning ontvangen. Hij kreeg deze onderscheiding uit waardering voor zijn grote inzet voor economie, cultuur, samenleving en geloof in Limburg. De penning werd uitgereikt tijdens een afscheidsbijeenkomst van de honorair-consuls in Limburg.

Binnen de Joodse gemeenschap in Limburg speelt Benoit Wesly al vele jaren een vooraanstaande rol. Hij zet zich in voor het behoud van het Joods erfgoed in onze provincie en is altijd bijzonder betrokken bij herdenkingen. Benoit Wesly was en is actief in een vertegenwoordigende rol richting overheid en maatschappij.

Hij heeft altijd een belangrijke rol gespeeld bij het aanmoedigen van de dialoog tussen levensbeschouwingen, bij het bevorderen van tolerantie en onderling begrip en bij de bestrijding van antisemitisme.

Eerder dit jaar nam Benoit Wesly afscheid als honorair-consul van Israël. In die functie stimuleerde hij handelscontacten en ondersteunde hij culturele uitwisselingen. Daarmee droeg hij bij aan de versterking van de Limburgse economie en de verrijking van de Limburgse samenleving.

Gouverneurspenning

De Gouverneurspenning is een exclusieve onderscheiding die wordt toegekend door de Gouverneur van Limburg. Met deze penning brengt de Gouverneur hulde aan personen of organisaties die op enigerlei manier zeer uitnemende verdiensten hebben voor de provincie Limburg en haar bevolking.