Diegene, die een subsidie van € 125.000,00 of meer ontvangt, neemt de bepalingen van de ‘Regels aanbesteding provincie Limburg bij subsidiëring’ in acht bij de verlening van opdrachten voor leveringen, diensten of werken in het kader van de uitvoering van activiteiten die (mede) met die subsidie worden gefinancierd, indien:
Bij opdrachten met een geraamde waarde tussen € 50.000,00 en € 200.000,00, exclusief BTW, dient de subsidieontvanger gebruik te maken van een procedure van onderhandse aanbesteding, op voorwaarde dat het aantal schriftelijke verzoeken om offerte ten minste twee bedraagt.
Bij opdrachten met een geraamde waarde vanaf € 200.000,00, exclusief BTW, dient de subsidieontvanger gebruik te maken van een procedure van onderhandse aanbesteding, op voorwaarde dat het aantal schriftelijke verzoeken om offerte ten minste vier bedraagt.
Indien de subsidieontvanger een aanbestedende dienst of anderszins aanbestedingsplichtig is, zijn de ‘Regels aanbesteding provincie Limburg bij subsidiëring’ niet van toepassing. In dat geval is de subsidieontvanger gehouden om de geldende Europese en nationale aanbestedingsregels in acht te nemen. De ‘Regels aanbesteding provincie Limburg bij subsidiëring’ zijn in het leven geroepen om marktwerking te waarborgen bij opdrachten van niet aanbestedingsplichtige subsidieontvangers die desondanks overwegend met overheidsgeld worden gefinancierd.
De overige bepalingen van de ‘Regels aanbesteding provincie Limburg bij subsidiëring’ zijn te raadplegen op de website: Regels aanbesteding provincie Limburg bij subsidiëring (overheid.nl).
Staatssteun is (financiële) hulp van de overheid voor een bedrijf of branche, zoals een subsidie. De financiële steun kan leiden tot oneerlijke concurrentie. Als er sprake is van staatssteun, betekent dat niet automatisch dat het dan verboden is. Wanneer sprake is van staatssteun moet de steun in principe bij de Europese Commissie vooraf worden gemeld ter goedkeuring. Daarbij wordt de steunmaatregel beoordeeld op grond van het staatssteunbeleid van de Commissie. Ook heeft de Commissie een groot aantal vrijstellingen vastgesteld op grond waarvan een melding achterwege kan blijven en slechts een administratief traject gevolgd moet worden. Die vrijstellingen hebben onder meer betrekking op onderzoek, ontwikkeling en innovatie, opleiding, milieubescherming, cultureel erfgoed, infrastructuur, werkgelegenheid en breedband. Voor agrariërs zijn onder meer vrijstellingen voor investeringen, advieskosten, bedrijfsvervangingsdiensten en opleiding vastgesteld. Om te beoordelen of er sprake is van staatssteun, worden de volgende criteria gehanteerd (art. 107 lid 1 VWEU):
Een subsidieplafond is het bedrag dat voor een (onderdeel van een) subsidieregeling beschikbaar is voor een bepaalde periode, meestal een jaar. Gedeputeerde Staten kunnen voor elk begrotingsjaar subsidieplafonds vaststellen. Nieuwe of gewijzigde subsidieplafonds worden gepubliceerd in het Provinciaal Blad. Belangrijk is dat als het subsidieplafond is bereikt, een aanvraag om subsidie moet worden afgewezen (art 4:25, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht).
U kunt het actuele overzicht van de subsidieplafonds raadplegen.
Het N2000-plan voor dit Natura 2000-gebied is op dinsdag 11 maart 2014 definitief vastgesteld door de Provincie Limburg.
Het N2000-plan voor dit Natura 2000-gebied is, samen met het gebied Groote Peel, in december 2017 definitief vastgesteld door het college van Gedeputeerde Staten van Limburg, in samenspraak met het college van Gedeputeerde Staten van de Provincie Noord-Brabant.