Mathieu Bruls


Mathieu Bruls is architect/stedenbouwkundige en directeur van zijn eigen bureau in Maastricht. Hij verheugt zich op de ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit, die volgens hem de stedenbouw rigoureus gaan veranderen.

Hoe belangrijk is mobiliteit voor een stad?

Van oudsher is infrastructuur bepalend voor de inrichting van steden. Mensen vestigden zich aan belangrijke transportroutes. Vanaf de Tweede Wereldoorlog is alles afgestemd op de auto. Ik verheug me dan ook enorm op de komst van de zelfrijdende auto. De toekomstige auto maakt geen lawaai, botst niet en is milieuvriendelijk. Die haalt je elke moment op, waar je maar wil. De stad kan heel anders ingericht worden. Stel je eens voor wat we met al die parkeerplaatsen kunnen doen. Misschien wel groenten verbouwen!

Hoe pas jij als architect nieuwe mobiliteitsoplossingen toe?

In twee wooncomplexen integreerde ik een car sharing systeem. Bewoners delen de auto’s met elkaar. In de straat van mijn kantoor wil ik ook zo’n systeem van elektrische deelauto’s, gevoed met zonnecellen van het kantoordak. Het moet een community worden, dus omwonenden zijn gezamenlijk gebruiker.

Wat drijft jou?

Als architect ben ik altijd op zoek naar samenwerking en nieuwe verbanden. Een gebouw ontwerpen gaat niet om stenen, maar om gedrag van mensen. Je begeeft je in het publieke domein en mobiliteit is daar een onderdeel van. Jaren geleden initieerde ik al het eerste sharing office in Maastricht. Ik ontwierp onder andere geluidswalwoningen en woningen voor LAT-relaties. Die sociaal-maatschappelijke component van mijn vak vind ik bijzonder interessant.

Welke ontwikkelingen hebben jouw aandacht?

Kunstmatige intelligentie. Horloges die je helpen navigeren. Deuren die openen met gezichtsherkenning. Drones. Maar vooral de zelfrijdende auto. Daar verwacht ik echt veel van. Lokaal hoop ik vurig op een tramlijn tussen Seraing/Liège/Bressoux/Visé/Eijsden/Randwyck/Maastricht/Hasselt.

Hoe reis je zelf het liefst?

Ik was een fervent autorijder, maar door noodzaak moest ik meer gaan treinen. Dat ben ik steeds prettiger gaan vinden. Autorijden is vermoeiend, vooral ‘s avonds. In de stad fiets ik of ga ik te voet. Ik kom heel graag in Luik en het Ruhrgebied, ook met de trein. Dat is een ongekend voordeel van deze regio. Zo dichtbij een compleet andere wereld.