Samenwerking Nederlands en Belgisch Limburg


Nederlands en Belgisch Limburg werken samen aan de promotie van Limburg als toeristische bestemming in beide landen. Het gaat daarbij om het versterken van bedrijven op gebied van toerisme maar ook om banen voor langere tijd.

De samenwerking houdt een vijfpuntenplan in:

  1. vergroten van het (buitenlandse) marktbereik
  2. versterken van grensoverschrijdende gebieden
  3. uitbouw van toeristische productontwikkeling
  4. gezamenlijke productontwikkeling en focus op het fietsroutenetwerk
  5. inspiratiebron voor nieuwe vormen van samenwerking.

Duitstalige inspiratiebrochure toerisme: Zó leuk is Limburg

In deze inspiratiebrochure die gemaakt is in samenwerking met de Provincie Belgisch Limburg, staat een dwarsdoorsnede van wat toeristisch Limburg (NL + B!), vooral voor gezinnen met kinderen, allemaal te bieden heeft. En dat is veel! Het magazine staat vol gezellige, verrassende en bijzondere tips voor een daguitstap of verblijf in de grensoverschrijdende regio’s Belgisch en Nederlands Limburg. De papieren versie van dit magazine (oplage ruim 150.000 exemplaren, meer dan 445.000 lezers) is op zaterdag 7 april 2018 als bijlage verspreid met de Duitse dagbladen Aachener Zeitung en de Rheinische Post.

Betrokken partijen

Provincie Limburg - Investeringsprogramma Toerisme en Recreatie 2016-2019 “In Limburg beleven we meer”, Cluster Economie en Innovatie, Gedeputeerde Eric Geurts (PvdA).

Provincie Belgisch Limburg: gedeputeerde Toerisme en recreatie (Toerisme Limburg), Igor Philtjens.

Resultaten

  • Meer Duitse bezoekers komen naar Limburg (NL en BE).
    In april 2017 en in april 2018 is een Duitse brochure over Nederlands en Belgisch Limburg toegevoegd aan de Aachener Zeitung en Rheinische Post.
  • Grensoverschrijdend Rivierpark Maasvallei wordt uitgebouwd tot een internationaal vermaard landschapspark en een toeristische trekpleister van formaat.
  • Andere voorbeelden zijn de Internationale Maasfietsroute en het festival Eroica Limburg.