In de topregio Keyport, die bestaat uit zes gemeenten in Midden-Limburg plus het Brabantse Cranendonck, werken bedrijfsleven, onderwijs en overheid structureel samen, zodat de regio voorop blijft lopen. Een bedrijf binnen Keyport dat niet alleen landelijk, maar internationaal aan de absolute top staat, is Vekoma Rides uit Vlodrop, ‘s werelds grootste achtbaanbouwer.
Keyport en Vekoma Rides
Vekoma Rides |
Keyport |
---|---|
In de dynamische wereld van g-krachten en airtime en spectaculaire elementen als loopings, kurkentrekkers en andere inversies, loopt Vekoma Rides al jarenlang voor op de wereldwijde concurrentie door de combinatie van ‘ouderwets’ vakmanschap en innovatie. Van de Python in de Efteling − de oudste nog operationele achtbaan van het bedrijf − tot de Siren’s Curse die momenteel gebouwd wordt in Cedar Point in de Verenigde Staten: stuk voor stuk zijn ze ontworpen, gefabriceerd en opgebouwd door het bedrijf uit Vlodrop. Vekoma begon in 1926 als fabrikant van landbouwwerktuigen en ging later staalconstructies voor de mijnbouw fabriceren, voor het bedrijf zich eind jaren 70 ging toeleggen op het ontwerpen en vervaardigen van achtbanen, die zijn terug te vinden in attractie- en themaparken over de hele wereld. |
De Keyport-regio Midden-Limburg heeft een 10de plek als logistieke hotspot in Nederland, is goed voor 23.000 bedrijfsvestigingen en 118.000 banen (top 3 is zorg & welzijn, industrie en detailhandel). Daarmee is de Keyport-regio een belangrijke speler, ook (inter) nationaal gezien. Tel daar nog bij op dat er met de Maasplassen van 3.000 hectare het grootste aaneengesloten watersportgebied van Nederland ligt en bijvoorbeeld het Designer Outlet in Roermond jaarlijks ruim 8 miljoen bezoekers trekt. Het verbinden van onderwijs, overheid en bedrijven doet de Keyport-regio o.a. via de ‘dag van de Maakindustrie’, die op zondag 23 maart 2025 plaats gaat vinden. De kans voor het grote publiek om kennis te maken met bedrijven die producten maken die de hele wereld over gaan én die interessante stage- en carrièremogelijkheden bieden. www.dagvandemaakindustrie.nl. |
Anne-Mart Agerbeek (algemeen directeur van Vekoma Rides) gaat met Ton Hagelstein (programmamanager Keyport) in gesprek over de kansen en uitdagingen in deze regio.
Katalysator voor innovatie
“Je kunt ons zien als katalysator voor innovatie in de regio”, begint Ton over Keyport. “We stimuleren initiatieven en activiteiten die de economie versterken en motiveren bedrijven om aan te haken bij projecten binnen ons netwerk. In de afgelopen jaren zijn er meer dan 70 projecten geïnitieerd, ontwikkeld en in uitvoering gegaan. Ik schat dat we vanaf onze start zo’n duizend bedrijven hebben ondersteund in hun groei − vooral binnen het mkb, dat je kunt zien als banenmotor in de regio en vliegwiel voor de economie. Op dit moment vallen de meeste projecten onder het thema opleiden en personeel. Hoewel de economische groei hier al jaren boven het landelijk gemiddelde ligt, kampen wij net als andere regio’s natuurlijk ook met de krapte op de arbeidsmarkt.”
In-house school en academie
Voor Vekoma Rides is niet alleen het vinden, maar ook het opleiden en ontwikkelen van mensen een uitdaging. “Dat komt doordat het voor een deel specialistisch werk is”, verklaart Anne-Mart. “We hebben in onze organisatie ook ontzettend veel specifieke rollen: van designers en engineers tot de productiemedewerkers in de fabriek en service-engineers die onder andere het onderhoud op locatie doen. Daarom hebben we twee eigen opleidingsprogramma’s: de Engineering Academie voor de engineers op kantoor en de Achtbaanschool voor medewerkers in de fabriek en in het veld. Daarnaast werken we ook samen met diverse externe opleiders”, legt ze uit. In die opleidingen gaat ook veel aandacht uit naar persoonlijke vaardigheden, vertelt Anne-Mart: “Je kunt nog zo’n briljante engineer zijn, maar als je niet in staat bent om goed samen te werken of te communiceren met anderen, kan dat voor problemen zorgen. Onze field service engineers bijvoorbeeld vliegen de hele wereld over om ergens iets op te lossen. Vaak in landen met een andere cultuur en taal die ze niet machtig zijn. Daarbij moeten ze vaak improviseren, met beperkte middelen werken en ook omgaan met de situatie ter plekke. Dat lukt alleen met de juiste vaardigheden. Het is echt knap wat die mensen doen!”
Naar het pretpark met de directie
Anne-Mart merkt dat medewerkers vaak trots zijn op hun werk in de techniek. “Een leuk voorbeeld is ons uitje naar Phantasialand vorig jaar, met het voltallige personeel. Toen we in de rij stonden voor de F.L.Y., een van onze zogenaamde flying coasters, bespraken collega’s de techniek achter de achtbaan. Je beseft dan hoe trots onze mensen zijn op hun werk en op hun bijdrage aan het eindresultaat, waarin alle onderdelen samenkomen”, vertelt ze met net zoveel trots.
Vuurtje aanwakkeren
“We werken veel met bedrijven samen om kinderen en jongeren te laten zien wat voor veelzijdige en creatieve sector de techniek is”, haakt Ton in. “Dat doen we niet alleen in het voortgezet onderwijs, maar ook op basisscholen. Onder andere via het Spark Tech Lab. Als je kinderen op een jongere leeftijd kennis laat maken met techniek, dan leg je de basis voor een grotere instroom in de sector. Dat heeft écht resultaat. In de afgelopen jaren hebben we op deze manier duizenden leerlingen bereikt en hen laten ervaren hoe leuk techniek kan zijn. Op die manier vergroten we de kans dat ze uiteindelijk kiezen voor een technische opleiding”, legt hij uit.
Meiden in de techniek
Het aantal vrouwen dat in techniek werkt is nog steeds erg laag. “Maar heel weinig meiden in het voortgezet onderwijs kiezen voor techniek”, weet Ton. “Vaak omdat ze te weinig van de praktijk weten. Onbekend maakt onbemind. Daar moeten we samen met het onderwijs en bedrijfsleven nóg meer aan doen. We moeten blijven investeren in projecten zoals Meiden in de techniek, want daar plukken we in de toekomst de vruchten van”, motiveert hij. “Meer vrouwen op de werkvloer betekent een nieuwe dynamiek en beter functionerende teams”, vult Anne-Mart aan. “Zelf heb ik informatica gestudeerd en ben ik hier bij Vekoma Rides uiteindelijk in de techniek beland. Ook tijdens mijn studie had je al campagnes om meiden te motiveren om voor een technische opleiding en technisch beroep te kiezen. Er is sindsdien flink wat vooruitgang geboekt, maar er valt nog een wereld te winnen op dit gebied”, gaat ze verder.
Binding met de regio
“Een ander vraagstuk is: hoe zorgen we ervoor dat jongeren na hun opleiding buiten de regio weer terugkomen?” vraagt Ton retorisch. “Wat je ziet gebeuren, is dat studenten die naar het hbo of de universiteit gaan de regio verlaten en vaak niet meer terugkeren. Het is een uitdaging om ze daarna weer terug te halen om voor regionale bedrijven te werken. Daarom is het belangrijk dat we ze via projecten zoals Regio in je Rugzak al op jonge leeftijd laten zien wat deze kansrijke regio aan loopbaanmogelijkheden te bieden heeft. Anders verliezen ze de connectie met de streek en gaan ze ergens anders werken”, licht hij toe.
Regio op de kaart zetten
“Behalve carrièremogelijkheden gaat het ook om de aantrekkingskracht van een regio”, zegt Anne-Mart. “Je kunt nog zoveel banen hebben, maar medewerkers moeten zich ook in een gebied willen vestigen. Het gaat om het totaalplaatje van werkgelegenheid, opleidingsmogelijkheden, woonkwaliteit, voorzieningenniveau, bereikbaarheid enzovoorts. Maar ook om het imago van een regio en het toekomstperspectief. Wij hebben er bewust voor gekozen om in Vlodrop te blijven”, verwijst ze naar de nieuwe hypermoderne campus die Vekoma Rides momenteel bouwt, met twee productiehallen, een magazijn en een hoofdkantoor. “De locatie is strategisch gekozen vanwege onder meer de geschiedenis en bijzondere band van Vekoma met het dorp en de nabijheid van onze circa 350 medewerkers”, licht Anne-Mart toe. “Het is prachtig dat een multinational als jullie bewust in de regio blijft en ook een teken dat we hier stevig aan de weg timmeren”, besluit Ton.