Noodzaak van speciale laadinfrastructuur voor vrachtwagens
De huidige laadinfrastructuur voor personenwagens is niet geschikt voor elektrische vrachtwagens. Dit komt door de aanzienlijk grotere omvang van vrachtwagens en de grotere batterijen, die tot wel tien keer groter kunnen zijn dan die van elektrische auto's. Om deze vrachtwagens efficiënt te kunnen opladen, zijn snellaadpalen met een capaciteit van minimaal 50 kW noodzakelijk. Bovendien moeten deze laadpalen worden aangesloten op een zware netaansluiting, wat door de huidige netcongestie in Nederland een probleem vormt. Het verkrijgen van dergelijke aansluitingen kan meerdere jaren duren, waardoor de transitie naar elektrisch vrachtvervoer dreigt te vertragen. Dit terwijl de productie en het aanbod van elektrische vrachtwagens snel toenemen.
In dit project werken Green Caravan, Powercrumbs, A2 Truck Parking en Hedgehog Applications samen aan de ontwikkeling van een innovatief EV-laadplein voor E-trucks. Door nieuwe technieken te combineren en te testen in een reële omgeving, willen zij een schaalbare en netonafhankelijke laadoplossing realiseren, die gebruikmaakt van duurzame energie zoals zonne-energie en biogas. Marc van Caldenberg, gedeputeerde van Energie & Klimaat: "De elektrificatie van het vrachtvervoer is essentieel voor de verduurzaming van onze logistieke sector. Met de realisatie van dit project in Limburg zorgen we ervoor dat er meer laadinfrastructuur beschikbaar komt voor E-trucks. Dat is belangrijk om ondernemers ervan te overtuigen van het elektrificeren van hun wagenbestand. Door te investeren in net-onafhankelijke laadinfrastructuur willen we niet alleen de regionale economie versterken, maar ook bijdragen aan de energietransitie die hard nodig is en waar iedereen bijdrage aan moet leveren."
Breed delen van ervaringen en opschaling
Een belangrijk aspect van dit project is het delen van ervaringen en kennis met andere regio’s en projecten binnen Limburg. De Provincie Limburg wil onderzoeken in hoeverre de opgedane ervaringen kunnen worden opgeschaald en welke rol de Provincie hierin kan spelen. "Het is van groot belang dat we niet alleen in Limburg, maar over grenzen heen kennis en ervaringen delen. Dit project kan als een belangrijk voorbeeld dienen voor andere regio’s die ook willen inzetten op de elektrificatie van vrachtvervoer. Als Provincie Limburg willen we daar graag aan bijdragen’’, aldus gedeputeerde Marc van Caldenberg.
Precieze locatie in Limburg nog niet definitief
Hoewel de beoogde locatie voor het laadplein in Zuid-Limburg ligt, zijn er ook andere mogelijke locaties in Limburg die worden overwogen. Dit maakt deel uit van de flexibiliteit van het project, dat zich richt op het vinden van de best mogelijke plek voor de bouw van de laadfaciliteit. Provincie Limburg stelt de cofinanciering pas definitief beschikbaar bij voldoende zekerheid over de definitieve locatie van de laadfaciliteit.
Over OPZuid
OPZuid, het EFRO-programma 2021-2027, richt zich op het ondersteunen van innovatieve oplossingen voor vijf grote maatschappelijke transities, waaronder de energietransitie. Dit programma biedt marktpartijen de kans om (inter)nationale marktkansen te benutten en draagt bij aan een duurzame toekomst voor Zuid-Nederland.