Vrachttaks van de baan

13 november 2020

Het kabinet zet een streep door de veelbesproken vrachttaks die het vanaf volgend jaar wilde invoeren. De eerder voorgestelde vliegbelasting voor vrachtverkeer gaat niet door, na aanvullend onderzoek op verzoek van de Tweede Kamer. Het kabinet ziet in dat door de vrachtbelasting vliegmaatschappijen zullen uitwijken naar omliggende landen, waardoor de gevolgen voor Maastricht Aachen Airport (MAA) groot zijn.

Gedeputeerde Joost van den Akker (Economie, Onderwijs en Sport): "De luchtvrachttaks gaat van tafel! Dat is een enorme opsteker voor de cargo-activiteiten op en rond Maastricht Aachen Airport waar provincie samen met diverse Tweede Kamerfracties en de luchthaven het afgelopen jaar zo vurig voor heeft gepleit. Met succes voor Limburg! Verstandig dat het kabinet het karakter van onze open economie en grensregio onderkent. Met het behoud van een gelijk speelveld in Europa -zonder nationale vrachtbelastingen- kan de concurrentiekracht en werkgelegenheid van logistiek in de grensregio Limburg zo sterk mogelijk blijven. Juist in deze crisistijd bewijst MAA zijn grote toegevoegde waarde voor het luchtvrachtvervoer van Nederland. We werken vol vertrouwen verder aan de toekomst van MAA."

Ook Maastricht Aachen Airport directeur Jos Roeven is enorm blij met dit nieuws: "Ik heb me hier hard voor gemaakt, omdat deze vorm van vliegbelasting ons als luchthaven in de grensregio onevenredig hard zou treffen. Juist in deze tijd blijkt onze meerwaarde voor onze vrachtklanten. En die meerwaarde wordt alleen maar groter."

Om het wegvallen van de opbrengst van de vliegbelasting per vrachtvliegtuig te compenseren, zal het tarief van de vliegbelasting per passagier worden verhoogd van € 7 naar € 7,45. Transferpassagiers zijn uitgezonderd. Het gaat om een tarief dat in december nog precies wordt vastgesteld omdat het wordt gecorrigeerd voor de inflatie.