Leerlinge Het Wildveld in Venlo ontwerpt campagneposter Smart op de fiets

Gepubliceerd op 24 juni 2020 (om 9:00)

Amira van middelbare school Het Wildveld in Venlo heeft de ontwerpwedstrijd van de jongerencampagne Smart Op De Fiets gewonnen. Uit 41 inzendingen is haar ontwerp gekozen dat in het nieuwe schooljaar gebruikt wordt bij de MONO-campagne. De prijs voor het mooiste ontwerp was een cheque van € 750,-. Dit bedrag mag Amira besteden aan iets leuks met of voor haar klas.

Aan de wedstrijd deden eerste- en tweedejaars leerlingen mee van middelbare scholen in heel Limburg. Een jury bestaande uit vertegenwoordigers van het Regionaal Mobiliteitsoverleg Noord-Limburg, Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid (ROVL), reclame- en grafisch ontwerpbureau Artvertisement, grafisch ontwerp Ingekorten.nl, Veilig Verkeer Nederland en leerlingen van de middelbare school Het Kwadrant in Weert hebben de poster van Amira van Het Wildveld in Venlo gekozen als winnende poster. Haar poster hangt vanaf komend schooljaar in alle scholen voor basis- en voortgezet onderwijs in Limburg. De belangrijkste boodschap is: “Met de telefoon op de fiets, zie je niets!”. De poster is helemaal met de hand getekend. De poster is gekozen vanwege de pakkende slogan en de boodschap die uit de tekening blijkt. De poster trekt makkelijk de aandacht en daarmee hopelijk de doelgroep.

Jongeren écht bereiken

De campagne Smart Op De Fiets is bedoeld om jongeren bewust te maken van het belang om de smartphone niet in de hand te hebben terwijl je fietst. Nieki Kleinen, coördinator van dit project, noemt dit tweede jaar van de campagne geslaagd.’De resultaten zijn pas op de lange termijn meetbaar, maar een begin is gemaakt. Het is al belangrijk dat jongeren over het onderwerp nadenken. Dat vergroot de kans aanzienlijk dat ze de telefoon ook werkelijk in hun tas of broekzak laten zitten tijdens het fietsen.’ Bovendien sluit deze campagne voor en door jongeren naadloos aan op de MONO-campagne (mobile no). Gedeputeerde Carla Brugman en tevens voorzitter van de Stuurgroep ROVL is blij met het aantal inzendingen van scholen in Limburg en juicht de bewustwording rondom het thema afleiding in het verkeer in deze doelgroep toe: “Het is goed om te zien dat jongeren over dit thema nadenken en bewust bezig zijn met hun gedrag in het verkeer. De winnende poster laat duidelijk zien dat het gebruiken van smartphone ervoor zorgt dat je verder niets meer ziet. Dit is op een heel creatieve manier in de poster verwerkt”

Initiatiefnemers

Smart Op De Fiets is een initiatief van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL) , in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland en de Regionale Mobiliteitsoverleggen (RMO’s) Noord Limburg, Parkstad, Maastricht-Heuvelland, Westelijke Mijnstreek en Midden Limburg. Ook de politie is nauw bij de campagne betrokken.


Winnende campagneposter Fietsverlichting 2020

021 Winnende poster Fietsverlichting_ Amira van Capelle