Provincie beloont winnaars Onderwijsprijs Limburg: Nieuweschool en Scholengemeenschap Sint Ursula

16 januari 2019

Vandaag ontvingen basisschool Nieuweschool uit Panningen en Scholengemeenschap Sint Ursula in Horn, ieder een cheque ter waarde van € 1500,- uit handen van Hans Teunissen, gedeputeerde Ruimte en Onderwijs. Reden daarvoor is dat deze scholen de winnaars zijn van de Onderwijsprijs Limburg en daarmee tevens genomineerd zijn voor de Nationale Onderwijsprijs, die in maart 2019 wordt uitgereikt. “In ben onder de indruk hoe deze scholen het onderwijs aanpakken. Ze verdienen hiervoor een groot compliment”, aldus Teunissen.

Nieuweschool winnaar basisonderwijs

De in augustus 2014 ontstane Nieuweschool heeft als doel om passend en betekenisvol onderwijs voor alle leerlingen te organiseren. Elk kind is welkom en krijgt onderwijs op maat. De school plakt geen ‘stickers’ op leerlingen en krijgt ook geen extra onderwijsgelden. Bijna 40% van de kinderen die op Nieuweschool zitten zijn zij-instromers omdat het onderwijs op de andere scholen niet passend was of omdat de (getraumatiseerde) kinderen gevlucht zijn vanwege oorlog. De bijzondere aanpak van Nieuweschool is succesvol. Er worden geen kinderen verwezen naar het speciaal onderwijs. Het ziekteverzuim onder leerkrachten is slechts 0,2%.

Teunissen: “Ik ben blij met de extra aandacht die deze school geeft aan kansengelijkheid. Elk kind verdient namelijk een gelijke kans in het leven. Een school speelt hier natuurlijk een grote rol in. Hiervoor verdient de school een groot compliment! Daarnaast ben ik onder de indruk van het extreem lage percentage ziekteverzuim onder leerkrachten. Als dit lage percentage ziekteverzuim voor het gehele onderwijs zou gelden, zou het lerarentekort opgelost zijn.”

Sint Ursula winnaar voortgezet onderwijs

Scholengemeenschap Sint Ursula werkt met zogeheten ‘Genius Hours’. Dat zijn momenten waarop de leerling zijn of haar passie en interesse kan volgen buiten het reguliere lesprogramma. De opzet is zeer divers: van mindfulness tot programmeren en van fotografie met je mobiele telefoon tot leergebied inhoudelijke hulp. Leerlingen van meerdere leerjaren zitten bij elkaar om elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren. Ze kunnen vrij kiezen welke Genius Hours ze willen volgen. Er is geen beoordeling op prestatie, maar een begeleiding op proces. Iedere leerling volgt zijn eigen pad binnen het Genius Hour dat hij zelf gekozen heeft.

“Ik vind het belangrijk dat kinderen maximale mogelijkheden krijgen tot zelfontplooiing, zodat ze hun eigen passies, interesses en talenten kunnen volgen en ontwikkelen. Dat is leuk en dat is ook nuttig voor later als ze op zoek gaan naar een baan. Het is tevens goed dat leerlingen van meerdere leerjaren bij elkaar zitten, om elkaar te ontmoeten en te leren. Zo leer je elkaar beter kennen, leren ze beter van elkaar en voorkom je gescheiden werelden”, aldus Teunissen.

Bronzen Olifant

Naast de nominatie voor de Nationale Onderwijsprijs ontvangen de winnaars de Bronzen Olifant. De tweejaarlijkse Onderwijsprijs Limburg is sinds 1993 een gezamenlijk initiatief van het Instituut voor Nationale Onderwijspromotie (INOP) en de provincie Limburg en heeft als doel de creatieve kanten van het onderwijs voor het voetlicht te brengen.