Studenten bedenken oplossingen voor aantrekkelijke binnenstad

15 november 2017

MKB-Limburg en Provincie Limburg gaan te rade bij de jongeren zelf.
Hoe ziet de ideale binnenstad eruit voor jongeren en hoe kan dat gerealiseerd worden in een middelgrote Limburgse stad? Die vragen leggen MKB-Limburg en de Provincie Limburg voor aan de doelgroep zelf: studenten van de Universiteit Maastricht en Zuyd Hogeschool. Het beste idee dat deze retailchallenge oplevert, wordt beloond met een geldbedrag van € 1.000,-. Het uiteindelijke doel is het oplossen van een maatschappelijk vraagstuk: steeds minder jongeren bezoeken de binnensteden.

Paul Berden, ondernemer en voorzitter van de commissie Retail binnen MKB-Limburg: “Leegstand in de binnensteden willen we natuurlijk zoveel voorkomen en terugbrengen. In het verleden te veel gebouwde winkelruimte en de sterke opkomst van internetshopping zijn voorname oorzaken van winkelleegstand. Het is voor ons daarom belangrijk te weten hoe we de binnensteden weer aantrekkelijk kunnen maken voor jongeren. Ik verwacht dat de studenten komen met vernieuwende ideeën voor faciliteiten en activiteiten, waaraan wij nog niet hebben gedacht.”

Hans Teunissen, gedeputeerde Ruimte en Onderwijs: “Steeds minder jongeren bezoeken winkels in binnensteden van Limburg. Daarom zoeken we naar de beste ideeën waarmee we jongeren weer naar de binnenstad krijgen. Wie weten beter hoe dat moet, dan de jongeren zelf? Dit is een mooie kans voor studenten om een bijdrage te leveren aan het oplossen van een groot probleem. Dat ze daarmee ook een leuk geldbedrag kunnen verdienen, is natuurlijk mooi meegenomen!”

Challenge-X

De Challenge-X, georganiseerd door de Service Science Factory, Jules en Maastricht University, is geopend voor inzendingen vanaf 14 november 22:00 uur en sluit op zondagavond 3 december om exact 00:00 uur. Voor meer informatie en inschrijven kunnen studenten naar www.challenge-x.com. Uit alle inzendingen selecteert een jury een top-5, die op 13 december een pitch houden. Uit deze vijf pitches wordt de winnaar gekozen. De top-3 mag in februari ook haar ideeën presenteren op het Retail Innovation Festival te Roermond.