Eerste Dutch Earth Week van start

Jan Terlouw, ambassadeur voor een duurzamere maatschappij, heeft gisteren met een inspirerende lezing het startschot gegeven voor de eerste Dutch Earth Week: “We hebben schijnbaar alles voor onze kinderen over, maar laten tóch een verwoeste aarde voor ze achter.” De Dutch Earth Week is een nieuw initiatief van de Provincie Limburg. Van 10 tot en met 14 oktober 2017 zijn er in de hele provincie activiteiten, acties en ontmoetingen.

Tijdens de aftrap, in het Gouvernement in Maastricht, waren verder lezingen van onder andere Frans Beckers, die een werkschoen van volledig herbruikbare materialen presenteerde. Ook Jessie Kroon vertelde over haar ambitie om volledig afvalvrij te leven.  Verder deden alle aanwezigen (kopstukken uit het bedrijfsleven, onderwijs en overheid) mee met de Van-Woorden-Naar-Daden-Bingoshow. Hierbij waren geen prijzen te winnen, maar Duurzame Daden, zoals het aanschaffen van zonnepanelen, op de fiets naar het werk, het verduurzamen van de bedrijfskantine, een weekje veganistisch eten of gewoon véél korter douchen.  De uitvoering daarvan wordt uiteraard streng gecontroleerd!

No Waste!
Het thema van deze eerste editie van de Dutch Earth Week is ‘No Waste’, het tegengaan van verspilling en het stimuleren van hergebruik. Iedereen is welkom bij een van de vele activiteiten. Er is voor ieder wat wils tijdens deze recycling-repair-kleermakerinhetzonnetje-doggybag-duurzamefashion-afvalalsgrondstof, cirulairondernemen-smoothiefiets-designworkshop-foodwastechallenge-komzelfinactie-week. Het volledige programma is te vinden op www.dutchearthweek.nl

Duurzame deputé
De Dutch Earth Week is een initiatief van Daan Prevoo, Limburgs gedeputeerde voor onder andere Energie en Duurzaamheid. Iedereen kan aanhaken, zelf iets organiseren of een van de duurzame uitdagingen aangaan. Prevoo: “De Dag van de Duurzaamheid bestaat al lang, maar met onze Dutch Earth Week willen we nóg meer mensen aanspreken. DEW verrast, verwondert en maakt enthousiast. Ik vraag aan iedereen die zich ook maar een beetje bekommert om het lot van onze planeet: doe mee!”

Op de foto: Jan Terlouw trapt stevig door op de smoothiefiets, waarbij hij wordt aangemoedigd door gedeputeerde Daan Prevoo (foto: Meisjes van Eindhoven)

Jan Terlouw op de smoothiefiets