Winnaars BobSport ballonvlucht bekend

De BobSport-wedstrijd maakt onderdeel uit van de BobSport-campagne. Doel van deze campagne is bewustwording creëren en aandacht vragen voor de preventie van rijden onder invloed vanuit (amateur)sportclubs en –verenigingen. De slogan luidt: ‘Scoor eerst een Bob, 100% BOB 0% op!’ Onlangs (maandag 13 februari) ontvingen Jolanda Snellings uit Schimmert en John Peeters uit Maasbree, de winnaars van de BobSport wedstrijd, hun prijs uit handen van Eric Geurts, gedeputeerde Mobiliteit en voorzitter van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL).

Bewust van gevolgen alcohol in verkeer
“Iedereen is er inmiddels wel van overtuigd dat alcohol en verkeer niet samengaan. Steeds meer Nederlandse automobilisten kiezen ervoor geen alcohol te drinken en noemen zich dan Bob. Dat kan via een voorafgaande afspraak met passagiers. Maar ook als je alleen rijdt, kun je een Bewust Onbeschonken Bestuurder zijn”, aldus gedeputeerde Eric Geurts. Onder de noemer: ‘Maak van de nul een punt’ probeert het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL) mensen bewust te maken van de gevolgen van alcohol in het verkeer. Dit wordt gedaan door gesprekken aan te gaan met sporters en supporters én door hen actief te stimuleren om goede Bob-afspraken te maken. “Een biertje na een wedstrijd kan natuurlijk wel, maar regel vooraf dat er een Bob achter het stuur plaatsneemt,” aldus Geurts.

De BobSport campagne
Sportverenigingen in Limburg werden in 2016 door het Huis van de Sport geïnformeerd over de BobSport campagne en bijbehorende activiteiten. Een campagneteam ging langs bij verschillende clubs en stimuleerde actief het maken van Bob-afspraken. Deze Bob’s konden deelnemen aan de wedstrijd en kans maken op een ballonvlucht. Verder kregen deelnemende verenigingen een campagnepakket.

Doel
Het doel van de BobSport campagne is rijden onder invloed vanuit een sportclub of vereniging voorkomen. Hierbij richt de campagne zich op sporters en bezoekers, die na een bezoek aan de kantine onder invloed van alcohol de weg op gaan. Aanleiding voor de campagne is het feit dat uit landelijk onderzoek bleek dat één op de tien kantinebezoekers, die als automobilist de kantine verlaat, bij een alcoholcontrole boven 0,5 promille zit. En hierdoor hun eigen veiligheid, de veiligheid van eventuele passagiers en die van andere weggebruikers in gevaar brengen.

Over ROVL
Verantwoordelijke voor deze campagne in Limburg is het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg. Dit is het onafhankelijk bestuursorgaan dat in opdracht van de Provincie Limburg werkt aan de verbetering van de verkeersveiligheid in Limburg. ROVL streeft dan ook naar nul verkeersslachtoffers! De BobSport campagne past dan ook helemaal bij deze filosofie. Het voorkomen van ongevallen is een verantwoordelijkheid van ons allemaal.

Ballonvlucht voor winnaars BobSport ballonvlucht