Home / Actueel / Nieuws- en persberichten / 2012 / Mei 2012 / Thei en Marij onderscheiden met ‘De Loftrompet’

Thei en Marij onderscheiden met ‘De Loftrompet’

Donderdag 17 mei is het Tegelse zangduo Thei en Marij door cultuurgedeputeerde Noël Lebens onderscheiden met de provinciale ‘Loftrompet’. Dat gebeurde tijdens het radioprogramma L1mbo top 100, waar hun lied 't Veldboeket door de vele L1 kijkers en luisteraars is bekroond met de eerste plaats. ‘De Loftrompet’ is een nieuwe cultuuronderscheiding van de Provincie Limburg die verleend wordt als waardering voor bijzondere prestaties en/of verdiensten op het gebied van cultuur.

Thei en Marij kregen de eerste provinciale ‘Loftrompet’ uitgereikt in het kader van hun 25 jarig artiestenjubileum. Gedeputeerde Noël Lebens verwoordde de verdienste als volgt: “Het is mij een eer jullie de eerste provinciale loftrompet ontworpen door Maurice Mentjens uit te reiken. Het is jullie van harte gegund. Jullie zijn als zangduo al 25 jaar van grote betekenis voor de muziek en cultuur in Limburg. Bovendien dragen jullie daarmee bij aan het levend houden van het Limburgse dialect bij een groot publiek. Dat is een culturele waardering van de Provincie Limburg meer dan waard! Van harte gefeliciteerd met deze onderscheiding”.

Biografie

Thei en Marij zijn beiden geboren en woonachtig in Tegelen. Ze begonnen hun muzikale carrière op de plaatselijke carnavalsliedjesavond, waar ze in oktober 1986 een eerste plaats behaalde met het liedje ‘Dôw bôs ’t gans’. De jaren die volgden in hun eigen Tegelen op deze avonden bleven succesvol en in herhaling tekenden zij voor een 1ste of 2de plek. Hun grenzen werden na enkele jaren verlegd door zich in te schrijven op de plaatselijke liedjesavonden in hun buurtgemeenten Venlo en Belfeld. Ook hier behaalden ze jaarlijks een Top 3 notering.
Hun naamsbekendheid elders in de provincie kregen ze door het steevast behalen van de finale van het Limburgs Vastelaovesliedjes Konkoer (LVK). Hun start in 1992 met 'de Sjterrewals', goed voor een 2de plaats, werd in 1993 gevolgd door het winnen van dit LVK met 'Unne Late'. Liefst 14 aaneengesloten jaren stonden ze in deze finale.

Ook op het gebied van het Limburgse lied zijn ze niet meer weg te denken. Toen zij in 1993 hun eerste Limburgstalig CD album 'Veur Dich' lanceerden, had niemand verwacht dat het zo'n bestseller zou worden. Het hierop aanwezige liedje 't Veldboeket' behoort tot op de dag van vandaag tot de meest aangevraagde verzoeknummers bij L1 radio en diverse lokale radiostations. Al vele jaren staat dit 'Veldboeket' in de bovenste regionen van de Limbo Top 100 die ieder jaar op Hemelvaartsdag live wordt uitgezonden door L1 radio. Inmiddels behoren ze tot de top van de Limburgse artiesten en zijn ze met hun Noord-Limburgse klanken niet meer weg te denken op de diverse tentfeesten, bedrijfsfeesten, Limburgse avonden en diners.

THEI EN MARIJ

Foto vlr: gedeputeerde Noël Lebens, Marij en Thei