Home / Actueel / Nieuws- en persberichten / 2012 / Mei 2012 / Railterminal Chemelot over een jaar klaar

Railterminal Chemelot over een jaar klaar

De al geruime tijd geleden aangekondigde bouw van een nieuwe spoorterminal in Geleen begint ‘midden dit jaar’. De terminal kan april volgend jaar draaien.

Dit heeft het Havenbedrijf Antwerpen, die in het project participeert, op 16 mei jl. officieel bekend gemaakt.

De Limburgse transportbedrijven Meulenberg uit Urmond en Ewals Intermodal uit Genk, België, zijn de andere partners in het project. De financiering van het project, waarmee en investering van 15,5 miljoen is gemoeid, is nu rond met een banklening en een subsidie van (Nederlands) Limburg.

De terminal komt op de zogenoemde Chemelot-site, die grenst aan een bestaand spooremplacement op het terrein van het voormalige DSM. De drie partners zijn al bijna twee jaar met elkaar in gesprek over het project, waarmee Antwerpen zijn spoorverbindingen met het achterland wil verbeteren.

Volgens topman Eddy Bruyninckx speelt Antwerpen zo ‘uitermate in op de uitdaging om het achterland van de haven te verruimen en cargostromen uit te breiden, zodat lading verankerd wordt in Antwerpen’. De Belgische haven mikt daarbij specifiek op lading uit het zuiden van Nederland. “Daarnaast kan verder getracht worden trafieken uit Zuid-Nederland naar Antwerpen te verplaatsen”, meldt de haven in een persbericht.

Meulenberg houdt zich vooral bezig met containervervoer tussen Limburg, het Ruhrgebied en de havens van Rotterdam en Antwerpen. Ewals Intermodal onderhoudt al eigen spoordiensten op Italië, onder meer voor grote klanten als Sabic en zal vanaf de nieuwe Railterminal Chemelot nieuwe diensten ontwikkelen.

Persdesk